Vietnam: Praktické informace a tipy na cestování


Tento článek pochází z webu Za horami.cz, kde najdeš jeho online verzi včetně případné fotogalerie. Až budeš opět ve spojení se světem, můžeš se také podívat na Facebook @zahoramicz, co je nového.

A ve Vietnamu jsi byl? Otázka, kterou slýchám celkem pravidelně odkazuje na současnou popularitu země, která je z historie známa spíše válečným šílenstvím s nelichotivým výsledkem pro USA podporující protikomunistickou frakci. Dnes místo vojáků brázdí tuto obrovskou zemi od severu k jihu miliony turistů ročně a objevují krásný a neotřelý svět.

Průvodce se všemi myslitelnými tipy k procestování Vietnamu pro vás sepsal Petr Vondrlík, který zde strávil několik měsíců. Jeho vynikající reportáže najdete na webu Pas a pusu.cz.

Vietnam 1920 Hoi An

Vízum a vstup do země

Česká republika bohužel nepatří mezi těch pár vyvolených zemí, které mají s Vietnamem bezvízový styk. Získat vietnamské vízum se však v poslední době podstatně zjednodušilo, takže je cestování jednodušší.

Nejdražší, nejdelší a vůbec nejnepohodlnější možnost získání víza, je na vietnamském velvyslanectví v Praze. Zaplatíte 2 000 Kč a žádná výhoda pro běžného turistu v tomto postupu není. Mnohem levnější a pohodlnější je zajistit si vízum na internetu. Vybírat můžete ze 2 možností:

Visa on arrival (VOA)

K získání víza po příletu budete potřebovat tzv. schvalovací dopis (Approval letter), který vydává Imigrační úřad v Hanoji. Pro vás jej zajistí vietnamský prostředník, většinou cestovní agentura. Já mám dobrou zkušenost s cheapvietnamvisa.net, ale možností je samozřejmě víc. Schvalovací dopis stojí v závislosti na délce pobytu už od 6 USD a do emailové schránky vám dorazí za 2 až 3 dny. Víza se vydávají buď jednovstupová nebo vícevstupová na 1 nebo 3 měsíce.

Schvalovací dopis předložíte nejprve při odbavení před odletem a poté u přepážky “VISA” na letišti v Ho Či Minově Městě, Hanoji nebo Da Nangu. Při použití VOA není možné cestovat přes jiný hraniční přechod. 

Vízum získáte na letišti po vyplnění imigračního formuláře a zaplacení 25 USD za jednovstupové nebo 50 USD za vícevstupové. 

eVisa

eVisa pořídíte na webu Imigračního úřadu https://www.immigration.gov.vn/. Výhodou oproti VOA je fakt, že platí na všech důležitých leteckých, pozemních i mořských hraničních přechodech. Elektronická víza mají platnost však jen na 30 dní a vstoupit do země smíte pouze jedenkrát. Sice nepotřebujete žádný schvalovací dopis, 25 USD za vízum však zaplatíte tak jako tak.

Prodloužení víz

Turistická víza na delší dobu Vietnam nevydává. Pokud plánujete zůstat déle, budete muset podstoupit tzv. visa-run, tedy odjet do nějaké sousední země a zase se později vrátit. Oblíbeným cílem je Kambodža nebo Laos.

Vietnam 1920 Saigon Ho Chi Minh

Peníze a platební karty

Výměna peněz

Nejjistější možností, kde vyměnit peníze, jsou banky. Často však musíte počítat s mizernými kurzy a při výměně z vietnamských dongů na cizí měnu s dodatečnými poplatky. Mnohem lepší je vyměnit si peníze ve zlatnictví. Kurzy bývají překvapivě dobré, neplatíte poplatky ani nemusíte procházet byrokratickým vyplňováním formulářů.

Rozhodně bych nedoporučoval pokoušet se vyměňovat peníze na černém trhu. Jen byste si koledovali stát se obětí nějakého podvodu.

Již delší dobu se kurz české koruny a vietnamského dongu pohybuje zhruba v poměru 1 : 1000. Pro přepočítání tedy stačí jen škrtnout poslední tři nuly.

Bankovky

Vietnam patří mezi několik málo zemí, jejichž bankovky jsou plastové. To má několik výhod. Více odolávají roztržení, polití jim nevadí a bez potíží je můžete nosit zmuchlané do malé kuličky. Vlhké polymerové bankovky se však často k sobě lepí, takže můžete omylem zaplatit mnohem víc, než jste si usmlouvali.

Další nástrahou zdejších bankovek je snadná zaměnitelnost. Na každé bankovce je z jedné strany vždy vyobrazený generální tajemník Ho Či Min. Barvy navíc mohou někdy splývat. Takže pro netrénované oko je velice snadné místo 10 000 dongů omylem zaplatit “stotisícovkou”.

Protože se ve Vietnamu mince téměř nepoužívají, je spektrum bankovek velice široké. Ty s nejnižší hodnotou začínají na 200 VND. Ale jsou spíš raritou. Častěji se setkáte s pětistovkou a u tisícovky a pětitisícovky jde už o běžné bankovky. Nejčastěji však budete platit hodnotami 10 000, 20 000, 50 000, 100 000, 200 000 a 500 000. S posledně jmenovanou se však rozhodně nepokoušejte zaplatit na trhu, pokud tedy neplánujete stánek vykoupit. Trhovkyně by jednoduše neměly na vrácení.

Výběry z bankomatu

Bankomaty jsou ve větších městech téměř na každém kroku a i v těch menších vždy alespoň jeden naleznete. Horší je to však s poplatky. Svůj desátek si vezme jak vietnamská, tak často i česká banka. Poplatek se pohybuje mezi 25 000 a 55 000 VND za každý výběr. 

Proto je nejlepší hledat vždy takové banky, jejichž bankomaty vydávají největší množství peněz. Zatímco u Vietcombank vyberete maximálně 2 000 000 dongů, u MB Bank už 5 000 000 a ANZ dává dokonce až 10 000 000 VND. 

Jenže se také stává, že v některých bankomatech bývají zahraniční karty blokované. Mě se to stalo mnohokrát u různých společností a nakonec jsem strávil zbytečný čas hledáním funkčního bankomatu s rozumných poměrem mezi poplatkem a výběrem. 

Spropitné

Dávat spropitné zde stále není běžné. Očekává se snad jen v luxusních podnicích a v některých bývá již zahrnuto v konečném účtu. Záleží však, kde se budete pohybovat. Kultura spropitného se začíná rozšiřovat v turistických městech jako je Hanoj, Saigon nebo Da Nang a pokud plánujete cestovat s průvodcem, ten bude s jistotou “tip” očekávat.

Vietnam 1920 Bai Rang

Smlouvání

Prostor ke smlouvání budete mít ve Vietnamu hlavně na trzích, u různých stánků s jídlem nebo třeba v běžném taxíku. Prostě všude tam, kde není předem stanovená cena. 

Mnoho turistů si říká, že smlouvání pro ně není, zboží je tak jako tak levné a proto smlouvat nebudou. Mějte na paměti, že tímto rozhodnutím nejen pokřivujete trh, ale stáváte se v očích prodavačů směšnou kořistí. 

Jak na to

  • naučte se počítat vietnamsky
  • pokud je na zboží cenovka, většinou se nesmlouvá (není to však nepřekročitelné pravidlo a zkusit to koneckonců můžete)
  • při smlouvání začněte na poloviční ceně a pomalu přidávejte
  • nebojte se během smlouvání odejít, častokrát vás prodejce zavolá zpátky
  • nedávejte najevo vztek, silné emoce a buďte přátelští
  • pokud si definitivně plácnete, dohodu dodržte a zboží opravdu kupte

Nakupování

Někdo si může Vietnam představit jako zaostalou zemi, kde jediná příležitost k nákupu je venkovský trh. Jenže je to naopak, tato země je rájem nakupování. V každém větším městě narazíte na skvěle vybavený supermarket s tuzemským i zahraničním zbožím. Hledejte Big C, Aeon nebo Auchan. Zboží z dovozu však bývá přehnaně drahé. Jako příklad bych uvedl jablka, která se ve Vietnamu nepěstují a musí se dovážet nejčastěji z Austrálie nebo Nového Zélandu. Za kilo tak zaplatíte klidně 150 000 VND. 

Pokud však sháníte místní ovoce a zeleninu, zajděte raději na lokální trh a podpořte malé zemědělce. Na trzích seženete vedle zeleniny často také elektroniku, koření, květiny, oblečení a mnoho dalšího. Jestli musíte někde smlouvat, tak je to právě tady.

Pokud plánujete větší nákup, vyražte raději na skútru. Jenže odvézt tolik tašek chce už jistou dávku řidičského umění. Zpočátku jsem s tím měl sám velké problémy, ale nakonec jsem odvážel klidně 6 velkých tašek zavěšených různě na motorce a metrovou bagetu. Chce to cvik.

Vietnam 1920 Hanoj Trh

Doprava po Vietnamu

Vlakem

33 hodinovou cestu z Hanoje do Saigonu si může užít snad jen opravdový železniční gurmán. Na kratší vzdálenosti je však vlak skvělá alternativa k autobusům a vlastně i letadlům. Mezi oběma vietnamskými metropolemi zastavují spoje ve všech důležitých městech. Můžete tedy v každé zastávce podniknout výlety do okolí a poté pokračovat po kolejích dál.

Ve Vietnamu existuje celkem 6 tratí s pravidelným provozem:

  • Hanoj – Saigon, vlaky Reunification Express
  • Hanoj – Lao Cai, vstupní brána do Sa Pa
  • Hanoj – Dong Dang s vlaky do Číny
  • Hanoj – Ha Long
  • Hanoj – Haiphong
  • Hanoj – Thái Nguyen

Na všech dálkových spojích kategorie SE (Super Express) jsou řazené také spací vozy. Vlak je tedy skvělá volba i proto, že se z jednoho místa na druhé můžete přesunout přes noc a šetříte čas i peníze. Lůžková kupé jsou rozdělena pro 4 nebo 6 cestujících. Ve vozech naleznete automaty na vodu, roznáška jídla a pití funguje až na místo a kdo se chce protáhnout, může se vydat na procházku do jídelního vozu.

Jízdenky pořídíte nejsnáz elektronicky. Ano, i Vietnamské železnice vstoupily do 21. století. Pro nákup doporučuji rezervační portál Baolau, přes který seženete mimo jízdenek na vlak i letenky a jízdenky na některé autobusy. Počítejte však s poplatkem za zprostředkování i platbu kartou, takže se konečná částka může v některých případech zvýšit až o 200 000 VND.

Elektronické jízdenky nemusíte tisknout, stačí přiložit QR kód v mobilním telefonu k turniketu na nádraží

Pokud vás téma zajímá víc do hloubky, na svém webu jsem rozpracoval celou problematiku vietnamských vlaků do detailu.

Příklad cen jízdenek:

Chcete-li mít jistotu, nakupujte jízdenky na vlak minimálně v několikadenním předstihu. Lůžko ve 4-místném kupé z Hanoje do Dong Hoi, které je vstupní branou nejen do DMZ, ale také národního parku Phong Nha/Ke Bang vyjde v nejprestižnějším vlaku SE1 na 940 000 VND. Pokud nakoupíte ve třítýdenním předstihu, cena může být jen 684 000 VND. 

Autobusem

Pokud hledáte nejlevnější způsob cestování po Vietnamu, autobus bude vaši první volbou. Oproti vlaku bývají jízdenky až o polovinu levnější, jenže tím výčet pozitiv bohužel končí. 

Zatímco doba jízdy je často srovnatelná, pohodlí je při cestě na gumových kolech výrazně horší. Mnoho společností sice provozuje na dálkových trasách autobusy ve spací úpravě, ale s vlakem se vůbec nedají srovnat. Lehátka bývají uspořádána ve 3 řadách s 2 uličkami po směru jízdy a delší lidé mohou mít problém vejít se vůbec do kóje

Pocit z jízdy také hodně poznamenává hazardování mnohých řidičů. Někdy je lepší brát jízdu fatalisticky a radši se vůbec nedívat dopředu. Příjemné rozhodně není ani houpání autobusu v zatáčkách, které šoféři neprojíždí zrovna citlivě.

Oproti vlaku však mají autobusy jednu nespornou výhodu. Dostanete se s nimi téměř všude. I do těch nejzapadlejších míst Vietnamu alespoň jedenkrát denně zajíždí nějaký místní autobus. Zde však čekejte mnohem nižší úroveň cestování než na dálkových linkách a připravte se i na spolucestující drůbež mezi pasažéry. 

Příklad cen jízdenek:

Chystáte-li se k moři a chcete se vyhnout konzumním letoviskům jako Nha Trang [čti: ňa čang], možná rádi vyzkoušíte Quy Nhon [čti: ky ňon] a okolí. Za 11-hodinovou jízdu autobusem se spací úpravou zaplatíte ze Saigonu pouhých 240 000 dongů. 

Vietnam 1920 Haivan Vlak

Vnitrostátní lety, porovnání společností

Letecká doprava ve Vietnamu zažívá v poslední dekádě obrovský boom. Vzhledem ke specifické rozloze Vietnamu jsou letadla jediným rychlým spojením mezi vzdálenými částmi země. Pokud začnete hledat letenky s dostatečným předstihem, můžete je pořídit dokonce levněji než jízdenku na vlak.

Na vnitrostátním trhu působí celkem 5 vietnamských společností. Kdo hledá nejnižší cenu bez ohledu na kvalitu, dochvilnost nebo pohodlí, pro toho bude první volbou VietJet. Společnost s ne úplně zářnou pověstí, jejíž piloti už několikrát omylem přistáli na jiném letišti, ale velmi příznivými základními cenami. Připravte se však na handrkování o dekagramy nadváhy v zavazadlech a častá zpoždění obzvlášť odpoledne a večer.

Alternativou k VietJet je JetStar Pacific, jejíž většinový podíl patří Vietnam Airlines. Základní ceny bývají oproti VietJet v průměru o maličko vyšší, nicméně kvalita služeb je podobně “nízkonákladová”.

Asi nejlepší volbou z hlediska poměru cena/výkon jsou Vietnam Airlines. Podle hodnocení Skytrax se jedná o 4-hvězdičkovou aerolinku. Ceny bývají sice o něco vyšší, ale máte také větší šanci, že doletíte včas. Navíc personál bude pravděpodobně vstřícnější oproti prvním dvěma společnostem.

Čerstvou novinkou na Vietnamském nebi je společnost Bamboo Airways, která odstartovala své lety letos. Spekuluje se, že by v budoucnu mohla zavést také přímé lety do ČR.

Poslední společností je VASCO, která spadá pod Vietnam Airlines a setkáte se s ní na méně frekventovaných a populárních linkách. VASCO provozuje výhradně turbovrtulová letadla vhodná pro starty z kratších drah. Setkáte se s nimi tedy např. při letech na ostrov Con Dao nebo do Dien Bien Phu.

Příklady cen letenek:

Letenku z Hanoje do Saigonu můžete v týdenním předstihu (mimo svátek Tét) sehnat u nízkonákladových společností již od 1,2 milionu dongů. Vietnam Airlines je častokrát o několik set tisíc VND draží, ale zase máte v ceně letenky zahrnuté zavazadlo, za které musíte u low-costů připlácet.

Tip: Pokud se vám povede pobývat ve Vietnamu v období svátku Tét, doporučuji cesty dobře naplánovat v dostatečném předstihu. V tomto období se Vietnam mění v naprosté cestovní šílenství. Všichni Vietnamci se vydávají na cesty a je téměř nemožné sehnat jízdenky ani letenky mnoho týdnů dopředu.

Městská veřejná doprava

V Hanoji i Saigonu je MHD na velice slušné úrovni. Obstojná síť s rozumnými intervaly je také v Da Nangu. Autobusem se dostanete bez problémů takřka po celém městě a to za nepřekonatelnou cenu. Jedna jízda totiž stojí už od 6 000 VND. 

Pro lepší orientaci v městské dopravě Saigonu si stáhněte aplikaci Bus Map.

GRAB a Taxi

Pokud nemáte motocykl a nechce se vám hledat složitě cestu veřejnou dopravou, stáhněte si aplikaci GRAB. Funguje na stejném principu jako Uber, který ve Vietnamu skončil v roce 2018. Odvoz si můžete objednat buď autem nebo na motocyklu s řidičem.

Klasické taxíky mohou být v některých případech dokonce levnější než GRAB, ale neznáte předem cenu ani trasu. Podmínky si tedy radši domluvte ještě před nástupem.

Vietnam Saigon Krizovatka

Motorky – půjčení, koupě atp.

Motorky a skútry jsou ve Vietnamu stále nejoblíbenějším individuálním dopravním prostředkem. Bývají cenově dostupné a na některá místa byste se bez nich dostávali jen stěží. Jenže je tu jedno velké riziko a tím je bezpečnost. Zdejší provoz patří k těm nejhorším na světě. Vietnamci na svých strojích jezdí často v protisměru, po chodníku, nedodržují světelnou signalizaci a častokrát se může zdát, že nepoužívají ani zdravý rozum. Je to prostě jiný svět a každý je tu sám za sebe.

Na začátku asi zvažujete, zda stroj pronajmout nebo koupit? Při pronájmu dostáváte motorku většinou ve slušném stavu, neřešíte následný prodej a máte vždy na koho se obrátit v případě problémů. Na druhou stranu plně ručíte za případné škody. A ty mohou být hodně drahé. 

Samotného mě to potkalo. Bohužel jsem měl půjčenou Hondu vyrobenou v Thajsku, na kterou nebyly k sehnání náhradní díly. Rozbité světlo znamenalo výměnu celé přední masky, která se musela objednat přes internet. Jedno ťuknutí na parkovišti mě nakonec vyšlo na 2 000 000 dongů.

Čím lepší stroj, tím vyšší cena za opravy a náhradní díly. Pokud plánujete zůstat ve Vietnamu déle, je lepší motorku koupit. Při odprodeji sice o nějaké peníze přijdete, ale v případě potíží nebudete muset zaplatit drahou opravu. Navíc náhradní díly u starších Hond Wave nebo Win pořídíte za pár drobných. 

Motorky a skútry seženete nejpohodlněji v okolí ulice Bui Vien v Saigonu nebo ve Staré čtvrti v Hanoji. Na výběr je zde z motocyklů různého stáří, kvality i ceny. Někdy můžete narazit na dobré nabídky i na cestovatelských portálech jako je třeba Craigslist. 

Při nákupu si stroj dobře zkontrolujte. Já jsem napoprvé nedával dostatečný pozor a při prodeji jsem byl nemile překvapený, když jsem zjistil, že je modrá karta od mé motorky falešná.

Podle zákona smíte řídit motocykl pouze s mezinárodním řidičským průkazem. V praxi však většinou dopravní policisté nechávali cizince být a mnoho lidí tak jezdilo bez dokladů. Časy se však mění a Saigon čekají zvýšené kontroly na cizince porušující vietnamská pravidla. Mějte také na paměti, že pokud jezdíte na motorce nebo skútru neoprávněně, vaše cestovní pojištění neplatí.

Příklad cen motorek:

Nejlevnější poloautomatické Hondy Wave seženete i pod 200 USD, ale hrozí, že budou bez modré karty nebo ve špatném stavu. Jenže opravy nebývají drahé a za pár set tisíc dongů máte problém vyřešený. Hondy Win s manuálním řazením bývají dražší, ale lépe se hodí do hor. U nich počítejte s částkou zhruba od 350 USD výš.

Vietnam 1920 Dhcm

SIM karta, data a pokrytí signálem

Jestli bychom si z něčeho vietnamského měli vzít příklad, tak je to určitě mobilní internet. Signál 4G některých operátorů pokrývá až 85 % území Vietnamu a málokde klesne do nižšího pásma než 3G. A ceny? Tak ty jsou pohádkové. 

Pokud se chystáte do Vietnamu na kratší dobu, řekněme na měsíc a méně, je nejsnazší koupit turistickou SIM kartu hned na letišti. Ceny se u operátorů pohybují mezi 220 000 a 400 000 VND podle velikosti balíčku. Součástí bývá 100 i více minut volání a mobilní internet. V síti 3G  je často neomezený a ve 4G se musíte vejít do limitu 2 až 7 GB denně.

Plánujete-li cestovat také mimo velká města, měl by být vaši první volbou Viettel. Tato státní společnost vlastněná ministerstvem obrany má pokrytí i na těch nejodlehlejších místech Vietnamu. V závěsu za ní je z hlediska pokrytí Vinaphone. S Mobiphone už to může být na některých vzdálenějších místech horší. A poslední Vietnamobile je sice s přehledem nejlevnější, ale pokrytí mimo velká města bývá mizerné.

Turistické předplacené karty mají platnost 30 dní, takže pokud se do Vietnamu chystáte na delší dobu, je vhodné popřemýšlet o nějaké standardní “neturistické” předplacené variantě.

Vietnam 1920 Ryzove Pole

Zdraví a očkování

Vietnam stále patří mezi zemědělsky orientované země a pro téměř ¾ populace je to hlavní zdroj obživy. Úroveň hygieny bývá proto v některých oblastech nízká. Základem pro všechny cestovatele by mělo být očkování proti žloutence typu A i B a také břišnímu tyfu.

Vzhledem k tomu, že Vietnam leží v tropických rovnoběžkách, jsou zde doma nemoci přenášené komáry. Malárie je riziková v příhraničí s Kambodžou, Laosem a v horách na severu. V pobřežních oblastech riziko nehrozí. Navíc v posledních letech Vietnam zaznamenává úspěchy v boji s touto nemocí.

Mnohem větším problémem je však horečka dengue. Onemocnění přenáší většinou komáři druhu Aedes, kteří útočí přes den. 85 % všech případů se vyskytuje v jižních provinciích Vietnamu a 90 % úmrtí připadá na děti do 15 let. Proti nemoci neexistuje v současnosti volně dostupná vakcína a návštěvníci se tak musí primárně bránit komářímu štípnutí. Největší ohniska epidemií bývají v hustě obydlených oblastech velkých měst. Nemoc má inkubační dobu nejčastěji od 3 do 7 dní (výjimečně až 14) a projevuje se vysokou horečkou, vyrážkou se silnou bolestí kloubů a svalů. Právě z tohoto důvodu se nemoci někdy říká “horečka lámající kosti”. 

Obzvláště u mladších ročníků stojí za zvážení očkování proti meningokokové meningitidě, která se přenáší vzduchem a jejíž následky bývají často fatální. Podle povahy vaší cesty zvažte také očkování proti Japonské B encefalitidě, vzteklině a zkontrolujte si platnost pravidelných očkování.

Nejčastěji se však ve Vietnamu setkáte s obyčejnými průjmy a zažívacími potížemi. Na místě je dodržování základních hygienických pravidel, jako je pití pouze balené vody. Bohužel její filtrování s ohledem na přítomné anorganické znečištění nepomůže. Aspoň ne běžným cestovním filtrem a nic většího tam asi tahat nebudete… :)

Ale rozhodně není potřeba být paranoidní. Já jsem si zuby celou dobu čistil vodu z kohoutku. 

Stále platí, že veškeré otázky týkající se zdraví, byste měli vždy konzultovat s odborníkem na cestovní medicínu. 

Vietnam Saigon Vinhomes Slum

Ubytování

Kvalita ubytování je ve Vietnamu dobrá. Ve větších městech je nabídka samozřejmě širší a vybírat můžete z levných hostelů, přes standardní hotely až po luxusní apartmány. Ovšem ani v menších městech nebudete mít větší problem sehnat alespoň průměrné Nga Nghi (Guesthouse). Ubytování mají často WiFi, teplou vodu, minimálně větrák a někde i klimatizaci.

V poslední době je ve Vietnamu, stejně jako jinde na světě, boom ubytovávání přes AirBnB. Je to vlastně skvělá příležitost, jak poznat něco jiného. Zkuste se například v Hanoji porozhlédnout po možnostech mimo Starou Čtvrť, objevíte netradiční a zajímavá místa.

Pokud hledáte na poslední chvíli a nemůžete nalézt žádné vhodné ubytování na Booking.com, vyzkoušejte ještě Agodu. Ta má právě v Asii velice širokou nabídku a může být skvělou alternativou.

Jedna z prvních věcí, kterou po vás při příjezdu budou recepční chtít, je pas. Žádost je to určitě legitimní, trvejte však na tom, že chcete svůj cestovní doklad zpět. Někde si totiž pasy nechávají po celou dobu pobytu jako jistinu. Oficiálně však na to nemají právo. Fotokopie určitě postačí.

Z počátku vás možná překvapí, že Vietnamci parkují své skútry uvnitř budov. Častokrát totiž nemají k dispozici jiné místo, kam stroj přes noc schovat. Večer se vám tedy může stát, že se budete v hotelové lobby prodírat množstvím zaparkovaných motorek. Pokud cestujete na skútru nebo motorce i vy, vždy si svůj stroj vytlačte také dovnitř.

Příklady cen ubytování:

Z hlediska ubytování je ve Vietnamu opravdu levně. Já jsem v Hanoji bydlel na jednu noc v hostelu dokonce za 68 000 VND. V miniaturním pokojíčku sice bylo 8 postelí a do koupelny jsem musel o 2 patra výš, ale pro ty, kteří mají hlouběji do kapsy, je to skvělá varianta.

Mnohem pohodlnější jsou klasické vietnamské ubytovny Nha Nghi. Dvoulůžkový pokoj pořídíte od 200 000 VND za noc. Některé Nha Nghi fungují také jako hodinové hotely pro mladé páry. Nenechte se zaskočit “čilým provozem”, i přesto bývají bezpečné a klidné.

V podobných cenových relacích, možná o něco dráž, se pohybují i ceny standardních hotelů. Ty luxusnější se potom vyjdou od 500 000 VND a výš za noc.

Vietnam 1920 Saigon Cartier Srp Kladivo

Počasí, podnebí, kdy jet do Vietnamu

Vzhledem ke specifické rozloze Vietnamu a klimatické diverzitě se může snadno stát, že zatímco si budete v Hanoji hledat druhý svetr na zahřátí, ve stejný moment byste se v Saigonu potili a poohlíželi se po nejbližším bazénu.

Ve Vietnamu existují 3 klimatické typy. Na severu panuje vlhké subtropické klima se 4 ročními obdobími. Ve střední části se musíte připravit na monzunové klima s bouřemi a hurikány. A pro jih jsou typické celoroční denní teploty mezi 29° až 35° C, kdy se období sucha a dešťů střídá v půlročních cyklech. 

Leden, únor

Začátek roku je vhodným obdobím na návštěvu jihu země, kde panují z našeho pohledu doslova letní teploty a počasí je bez srážek.

Ve středním Vietnamu vrcholí monzun a denní teploty se pohybují do 24° C. V této části roku je tedy vhodné vyhnout se širokému okolí Da Nangu.

Na severu vám teploměr neukáže víc než 20° C, ale srážek je minimum. V extrémních případech však rtuť klesá až k 10° C a v horách dokonce ještě níž. Vzhledem k tomu, že topení je ve Vietnamu téměř neznámou věcí, mohou náhlé poklesy teplot pěkně potrápit.

Březen, duben, květen

Na jaře se denní teploty na jihu ještě o něco zvedají a dosahují až 35° C. V květnu se však zvyšuje množství srážek a suché období přechází ve vlhké.

Ve středním Vietnamu naopak srážky ustupují a teploty se rychle zvedají. Zvyšuje se počet slunečných dní a koupání je příjemné již od března.

Březen a duben jsou ideálními měsíci pro návštěvu severu. Teploty se prudce zvedají a srážky naopak přichází pomalu. V květnu se na severu již rozbíhá období dešťů. Počet deštivých dní je sice zhruba stejný jako v předchozích měsících, ale celkové množství srážek je až čtyřnásobné.

Červen, červenec, srpen, září

Léto je na jihu deštivé. Nepředstavujte si však, že prší neustále celý den a nedá se vyjít ven. Naopak, srážky trvají většinou jen několik hodin, ale o to jsou intenzivnější. V tomto období naprší měsíčně až 300 mm a maximální teploty se pohybují mírně nad 30° C.

Zatímco pro návštěvu severu a jihu není léto příliš vhodné, ve střední části země je ideální počasí na koupání. Teploty stoupají, vlhkost klesá a je tedy možné podnikat výlety. Koncem léta se však začínají postupně vracet monzuny a počasí se kazí.

V Hanoji jsou teploty na svých maximech, stejně tak i srážky. V tomto období rozhodně není vhodné vyrážet na treky v okolí Sapy ani kdekoli v horách při hranicích s Čínou.

Říjen, listopad, prosinec

Koncem roku vrcholí období dešťů na severu a množství srážek klesá. I teploty se snižují k  příjemnějším 25° C a později klesají ještě níž. Do severního Vietnamu přichází zima. 

V prosinci jsem v Hanoji zažil 10° C a věřte, že to není nic příjemného. Obzvlášť v bytě bez topení s nekvalitním zateplením a s malým bojlerem na teplou vodu.

V tomto období je vhodné vyhnout se celé střední části země. Centrální Vietnam je sužovaný tropickými bouřemi s tajfuny a teploty výrazně klesají.

Na jihu deště ustupují a teploty jsou z našeho středoevropského pohledu příjemnější a pohybují se “jen” kolem 30° C.   

Vietnam Saigon Grab Dest

Zajímavá místa, tipy co navštívit

10 zajímavých míst jižního Vietnamu

  • Saigon
  • Da Lat
  • ostrov Phu Quoc
  • souostroví Con Dao
  • delta Mekongu
  • Phan Rang
  • národní park Cat Tien
  • Tay Ninh
  • tunely Viet Congu nedaleko Cu Chi
  • plovoucí trhy v Cai Be

Tip: Pokud chcete uniknout z bezduchých a v mnoha případech zničených turistických letovisek (Nha Trang nebo Mui Ne) a chcete si užít koupání v panenské přírodě, vyražte do Quy Nhon. Na pobřeží severně i jižně od tohoto města naleznete mnoho nádherných skrytých pláží s křišťálově průzračnou vodou.

10 zajímavých míst severu

  • Hanoj
  • Ha Giang
  • Ninh Binh
  • ostrov Cat Ba a záliv Ha Long
  • Mai Chau
  • národní park Ba Be
  • Lang Son
  • Nghia Lo
  • Moc Chau
  • Sa Pa

10 zajímavých míst středního Vietnamu

  • Hue
  • původní kmeny v okolí Kon Tum
  • My Son
  • ostrovy Cham
  • vesnický život kolem Quang Ngai
  • průsmyk Hai Van
  • Hoi An
  • národní park Phong Nha
  • DMZ
  • Da Nang

Tip: Pokud máte motorku nebo skútr, vyražte na několikadenní pojížďku po Ho Či Minově cestě. Tato silnice vede horami středního Vietnamu při hranici s Laosem a je zatím ještě masovým turismem nedotčenou částí země. 

Vietnam 1920 Lan Ha

Životní prostředí, ekologie

Z hlediska ekologie je Vietnam zdevastovaná země. Mnoho nádherných míst je přetíženo turismem, což odnáší zdejší příroda. Příkladem je například záliv Ha Long bay a ostrov Cat Ba, kde hotely chrlí splašky přímo do moře a odpad z turistických lodí končí často také ve vodě. Na vině však není jen cestovní ruch. Díky všudypřítomné korupci ničí životní prostředí také továrny a těžba.  

Nejvíce se znečištění projevuje na plážích. Každý den s přílivem vyplavuje moře igelitové tašky, konzervy, plechovky a další odpad. Turistické resorty a dokonce už i města v zájmu udržení turistů zaměstnávají čističe, kteří odpadky sbírají. Také někteří mladí Vietnamci si rozměry odpadkové apokalypsy již začínají uvědomovat a rozbíhají různé dobročinné aktivity

Poškozené životní prostředí se již podepisuje na zdejší kvalitě života. V Hanoji jezdí odhadem až 5 000 000 motorek, které extrémně zatěžují zdejší ovzduší. V zimě se proto hlavní město dusí v hustém smogu a delší pobyt je už o různá respirační onemocnění.

Bude ještě dlouho trvat, než se změní uvažování jak místních lidí, tak i turistů. Bylo by prima, začít k tomu přispívat již nyní.

Autor článku:  Petr Vondrlík | Pas a pusu.cz

Vietnam 1920 Koh Rong Odpadky


Tento článek pochází z webu Za horami.cz, kde najdeš jeho online verzi včetně případné fotogalerie. Až budeš opět ve spojení se světem, můžeš se také podívat na Facebook @zahoramicz, co je nového.

Spokojený čtenář?

Ať už patříš k náhodným návštěvníkům nebo věrným ctitelům, pokud mě toužíš podpořit v další tvorbě, existuje pár možností jak si oboustranně udělat radost. Také můžeš přijít na některou z mých přednášek.

Související články

1
Komentáře

  Upozornění na nové komentáře  
Nekomentuji, ale

Pokud potrebujete viza do Vietnamu tak jde jednoduse zazadat zde…
https://www.vietnamck.cz/viza-do-vietnamu