Stopování lodí: Jak najít místo na plachetnici a užít si plavbu po moři

Radim a Káťa jsou námořními stopaři. Šest měsíců plachtění napříč Pacifikem jim připravilo slušnou školu lodního života. Pro všechny, kdo by je chtěli následovat, sepsali úžasný článek plný tipů a triků, jak si ulovit svou plachetnici a na co si dát pozor, aby se z vás místo mořských vlků nestala potrava pro ryby.

Mořeplavba má v sobě jisté tajemné kouzlo, které vábí lidi po staletí. Stejně jako dřív zpěvy sirén lákaly námořníky na mělčiny, nás lákala vidina nevšedního dobrodružství. Jednoho dne jsme vypluli jako posádka plachetnice na Tongu a začali tím své šestiměsíční dobrodružství po pacifických ostrovech.

Protože bychom rádi rozšířili povědomí o tomhle typu cestování, rozhodli jsme se předat veškeré naše zkušenosti, které jsme nabyli za půl roku stopu na moři.

TIP –> Pokud vás zajímá „klasické“ stopování, návod jak začít stopovat najdete zde.

divka ridi lod

Takhle jsme řídili plachetnici…

Jak najít loď

Nalezení vhodné lodí, jejíž kapitán vás bude ochotný nabrat, je klíčovou součástí námořního stopování. Cest na palubu vede mnoho a každý si může vybrat, která je mu nejbližší.

  • Webové stránky
  • Facebook
  • Inzeráty v přístavech
  • Volání přes VHF rádio
  • Vizitky
  • Osobní setkání

Webové stránky

Existuje hned několik internetových portálů, které umožňují navázání kontaktu mezi kapitány bez posádek a posádkami bez lodi.

FindACrew.com

Nejpoužívanější stránka námořních stopařů, která aktuálně nabízí přes 900 příležitostí. Při registraci každý člen vyplňuje velmi podrobný profil.

Tvorbě profilu se vyplatí věnovat čas, protože po přihlášení se vám automaticky zobrazí na kolik procent splňujete požadavky kapitánů a usnadní vám to vyhledávání. A samozřejmě platí, že díky kvalitnímu profilu uděláte dobrý první dojem.

Pokud nemáte zaplacené prémiové členství, můžete projevit svůj zájem tzv. zamáváním (wave) nebo přijímat zprávy od lidí s prémiovým účtem.

Pro posílání zpráv ostatním si musíte připlatit za prémiové členství: 50USD/30dní až 300USD/rok.

CrewSeekers.net

Crewseekers inzeruje v současnosti více než 200 příležitostí, jak se stát posádkou na lodi. Zdarma si můžete zobrazit pouze velice základní informace o nabídce. Na vše ostatní už musíte být členy.

Členství stojí 75 USD/6 měsíců – 155 USD/18 měsíců.

OceanCrewLink.com

Oficiální vyhledávač posádek nejen pro velké námořní rally ze série ARC. Členství je opět zpoplatněné a přijde vás na 10 USD/ 3 měsíce.

SailingNetworks.net

Na této adrese jsou k nalezení kromě novinek ze světa jachtingu i lodě hledající pomocné ruce na palubu (záložka “Boats”). Ze současných 80ti nabídek je více než polovina v evropských destinacích. Výhodou je, že vytvoření profilu a kontaktování lodi je zadarmo.

CrewBay.com

Stránka, kde můžete oslovit kapitány bez nutnosti platit. Bohužel nabídka je zde ve srovnání s nejpopulárnějšími vyhledávači docela omezená.

SailOpo.com

Stránka zajišťující posádky pro kapitány především ze Severní Ameriky. Poptávek není příliš a členství je drahé – 199 USD/ rok.

lode v pristavu

Lodě v přístavu…

Facebook

Na Facebooku existuje několik skupin, které využívají námořní stopaři. Nevýhodou je, že ve většině případů jsou skupiny přeplněné medailonky cestovatelů hledajících loď a samotných nabídek kapitánů je pomálu.

Inzeráty v přístavech

Pokud se v blízkosti některého z přístavů zdržujete déle, je vždy dobrou volbou vyvěsit inzerát na nástěnku v kanceláři mariny. Nezapomínejte v něm na vaše jméno, zkušenosti, dovednosti, cíl vaší cesty a termín během kterého jste k dispozici.

Osobně se nám osvědčila stručnost, bezchybnost a kreativita – plakátek by měl upoutat pozornost na první pohled.

Volání přes VHF rádio

V některých případech bývají lodě zakotvené dále od břehu a není jednoduché se k nim dostat. Řešením je najít VHF rádio a zkusit kontaktovat lodě skrz něj.

Nejpravděpodobněji jej naleznete v kanceláři mariny nebo v přilehlých barech. Někdy existují pravidelné informační relace, které mají vyhrazený blok pro hledání posádek.

Vizitky

Pokud člověk jednou pronikne do komunity jachtařů, počet přátel vlastnících loď rapidně stoupá. A nikdy nevíte, kdy budou potřebovat pomocnou ruku. Proto je dobré mít vždy nachystanou vizitku s vaším kontaktem a rozdávat je na potkání.

Osobní setkání

Ti extrovertnější a netrpělivější z vás mohou zkusit oslovit majitele lodi přímo. Vyrazte do baru, kde mořští vlci zapíjí úspěšné přeplavby, ptejte se v suchých docích nebo přístavech. Prostě jděte tomu štěstíčku naproti.

posadka plachetnice v zapadu slunce na mori

Romantika…

Jak plánovat

Realistický plán je základem úspěšné plavby. Plachetnice není auto a námořníci vědí, že větru se nedá poručit. Proto plují tam, kam je vítr zavane.

Pokud vaším cílem není samotná plavba, ale chcete se dopravit do konkrétního místa, zapátrejte, jestli se vůbec jedná o jachtařskou destinaci a kdy je hlavní sezóna.

Pro představu vám na základě naší zkušenosti prozradíme, jak vypadá sezóna na pacifických ostrovech:

Hurikánová sezóna je na pacifických ostrovech během tamějšího léta, tzn. od prosince do konce dubna. V tomto období je zde horko a deštivo. Lodě buďto kotví v bezpečí přístavů a zátok, nebo – což je pravděpodobnější – se většina z nich přesouvá na Nový Zéland či do Austrálie.

Zpět na ostrovy vyplouvají převážně během května a zůstávají tam do listopadu.

Hlavním středobodem a jachtařskou mekkou je Fiji. Zde ale většina plachetnic nezůstává celou sezónu a plují do dalších pacifických států. V naprosté většině se pohybují v protisměru hodinových ručiček, aby měli pasátový vítr v zádech.

Oblíbená trasa je např. Nový Zéland – Tonga – Fiji – Vanuatu – Nová Kaledonie – Nový Zéland. Přeplavby mezi jednotlivými ostrovy trvají 3-11 dní (průměrná rychlost lodě se pohybuje od 5 do 8 uzlů) a v jednotlivých destinacích lodě tráví i několik měsíců.

muz v lanovi ukazuje cestu

Co se ode mě na lodi očekává

Mějte jasno v tom, proč jste na lodi. Lidé nejčastěji hledají posádku na přeplavbu. Hlavním důvodem je mít dostatek lidí na noční hlídky. Loď se pohybuje 24 hodin denně a vždy je někdo, kdo dává pozor na kurz jachty, sleduje změny počasí, monitoruje ostatní plavidla atd.

Někdy na lodi chybí schopný kuchař, který kromě samotné přípravy zvládne naplánovat jídelníček a zásobit loď před vyplutím. Navíc kapitáni často hledají posádky, aby měli společnost.

Pokud budete požádáni o pomoc při přípravě lodi před vyplutím, dobře si promyslete za jakých podmínek budete schopni práci dlouhodobě akceptovat a co budete dělat v případě, že se práce budou prodlužovat nebo při nejhorším nebude možné odplout vůbec.

Doporučujeme promluvit si s kapitánem osobně (nebo po Skypu) a zjistit, jaká má od vás očekávání.

lano a plachta na lodi

Jak zajistit svoji bezpečnost na lodi

Oceánský jachting se stává díky moderní technice čím dál bezpečnějším druhem cestování. I tak je důležité na svoji bezpečnost myslet ještě před vyplutím.

To, že si někdo pořídí loď ještě neznamená, že je schopný námořník. Proto si vždy zjistěte, jaké zkušenosti a kvalifikace má váš kapitán, zda nezanedbává údržbu lodě a disponuje dostatečným vybavením k tomu, aby měl v případě krizové situace vše pod kontrolou.

Ideálně prvně s kapitánem absolvujte kratší vyjížďku kolem pobřeží, ať víte na čem jste. Také dbejte na to, aby kapitán všem členům posádky před vyplutím udělal bezpečnostní školení.

Kde se nachází jednotlivé bezpečnostní prvky, jak je používat, jaký je postup v případě krizové situace a jak se zachovat, pokud někdo spadne přes palubu. Bohužel se často stává, že na to kapitáni během shonu před vyplutím zapomenou nebo to dokonce nepovažují za důležité.

Tady je pár věcí, které výrazně zvyšují bezpečnost přeplavby:

Vesty a úvazy pro každého člena posádky

Moderní vesty jsou v dnešní době pohodlné a nafouknou se až při pádu do vody. Úvazek se hodí především v noci a za špatného počasí, kdy je nutné pracovat na palubě.

Nestyďte se vesty a úvazky používat. Neboť šance na přežití při pádu v noci přes palubu jsou minimální.

Záchranný člun

Zkontrolujte si, zda je člun dimenzovaný na počet všech lidí, kteří tvoří posádku.

Satelitní internet

Šikovná věc, která umožňuje pravidelně aktualizovat předpověď počasí i uprostřed oceánu a tím výrazně snížit riziko, že vás přepadne neočekávaná bouře.

EPIRB

Satelitní zařízení, které po aktivaci vyšle nouzový signál a lokalizuje tím loď v nesnázích. Na některých lodích mají EPIRB i členové posádky z důvodu možného pádu přes palubu.

slunce nad morem z jachty

Chceš si přečíst víc?
Mista Reklama 23

Napsal jsem knížku plnou těch nejlepších cestopisů za sedm let toulání po světě. Bláznivé historky z netradičních destinací doplňují úvahy a tipy na nejrůznější cestovatelská témata od plánování přes průšvihy na cestách po masový turismus.

“Místa, kam se nechodí” tě pobaví, nadchnou a především inspirují k vlastním nečekaným objevům.
Koupit na eshopu

Jaké jsou náklady za stop na moři

Ve většině případů budete za svůj pobyt na lodi a za stravu platit. Výjimečně můžete narazit na loď, která vás vezme na palubu zadarmo. Pro dobré vztahy je dobré si peníze vyjasnit hned na začátku.

Domluvte se s kapitánem, kolik budete platit za den strávený na palubě a co je v částce zahrnuto. Je dobré jít co nejvíce do hloubky a vyřešit i hypotetické situace:

  • Je v částce zahrnuto jídlo?
  • Kdy se začíná platit? Bude to tehdy, až opravdu vyplujeme nebo se počítá i čekání v přístavu na vhodné počasí?
  • Jak se promítne na placení moje případná pomoc na lodi nad rámec běžných povinností? Např. příprava lodi na přeplavbu – natírání kýlu, oprava přístrojů, … Někteří kapitáni ocení pomoc tím, že denní částku sníží nebo odpustí. Někteří kapitáni naopak i v tomto případě považují za spravedlivé nechat si i přes vaši pomoc stále platit plnou částku.

Pro představu: My jsme si po zkušenostech nastavili jako maximální částku, kterou jsme ochotni platit, 25 EUR/os/den včetně jídla. Připlatili bychom si jen v případě, že by loď nabízela něco extra a mohli bychom na ní strávit i nějaký čas po přeplavbě v cílové destinaci.

plachetnice u ostrova na mori

Ostrůvek…

Kolik si mám vyhradit času

Pokud vás stresují prodlevy nebo si je nemůžete z časových důvodů dovolit, pak cestování na jachtách vynechte. V jachtařském mikrosvětě vše většinou trvá déle, než kapitán očekává.

Často se čeká na opravy nebo vhodné počasí. Doporučujeme veškeré kapitánovy odhady o délce čekání v přístavu vynásobit dvojnásobkem a stále být připraven na to, že kvůli poruchám třeba nemusíte odplout vůbec. Raději mějte v rukávu i nějakou náhradní variantu.

Počítejte s tím, že ani přes úspěšné vyplutí stále není vyhráno. Na se lodích neustále něco rozbíjí a často to může naprosto změnit plány. Jachtaři mají pořekadlo, o jehož pravdivosti jsme se přesvědčili hned několikrát:

Oceánský jachting znamená opravování lodi na nejkrásnějších místech naší planety.

lode v pristavu bez plachet

Jak dlouho můžu zůstat na lodi

Často se stává, že lodě hledají posádky pouze na přeplavby a jakmile se dostanete do cílové destinace, loď opouštíte.

Přeplavba je samozřejmě silný zážitek. Ale tou nejlepší odměnou za zvládnutou štreku je právě objevování třpytivých pláží, opuštěných zátok a pestrého podmořského života v tropických rájích z paluby plachetnice.

Proto pokud má váš kapitán přesně tohle po příjezdu v plánu, zeptejte se, zda existuje možnost, jak ještě nějakou dobu na lodi pobýt i v cílové destinaci.

Jaké formality si zkontrolovat

Ověřte si vízovou povinnost do země, kam plujete.

Pročtěte si podmínky vašeho cestovního pojištění, zda se vztahuje i na oceánskou plavbu.

Připravte se na biosecurity kontrolu v cílové zemi.

Projděte si obsah svého zavazadla a ujistěte se, že do země nevezete nic zakázaného.

Dbejte na to, aby vás kapitán zapsal u příslušných úřadů na seznam posádky a zase z něj odstranil, jakmile loď opustíte.

Vyhledejte si informace, zda v cílové zemi budete muset po příjezdu prokazovat, jakým způsobem zemi opustíte. V případě nutnosti je dobré mít připravenou stornovatelnou letenku (např. Fiji).

Buďte připraveni na to, že v některých zemích mohou chtít zaplatit speciální poplatek, pokud jste do země přijeli lodí a hodláte ji opustit letadlem nebo opačně (např. Tonga).

zatoka

Mořská nemoc

Mořská nemoc je jednou z hlavních obav každého začínajícího mořeplavce. Faktem je, že mořskou nemocí může trpět každý. Rozdíl je pouze v drsnosti podmínek, které jednotlivci dovedou snášet. Mořská nemoc má různé projevy. Od lehkých, kdy člověk cítí, že není ve své kůži, až po nekontrolovatelné zvracení.

Jak mořské nemoci předcházet?

Existují různé léky na mořskou nemoc. Všechny by se měly užívat preventivně, protože ve chvíli, kdy se mořská nemoc rozvine, mají jen omezenou účinnost.

Dle jachtařů je nejefektivnější účinná látka cinnarizin (v ČR pouze na recept) v dávkování 20mg každých 6 hodin po dobu prvních třech dnů plavby. Nežádoucím účinkem všech léků je nejčastěji ospalost.

Při zhoršených podmínkách se doporučuje vyhnout delšímu pobytu v podpalubí, odpustit si čtení knížky a nepít alkohol a kávu.

Pokud začnete cítit, že máte žaludek “jako na vodě”, nejlepší je trávit co nejvíc času na palubě na čerstvém vzduchu a pozorovat horizont. Důležité je dostatečně jíst, přestože na jídlo nemáte chuť a hodně pít. Spát byste měli v blízkosti těžiště lodi.

stopari na plachetnici

Loď s posádkou

Jak si představit vícedenní přeplavbu?

Přeplavba znamená, že jste sami na malé lodi uprostřed oceánu po dobu několika dnů a jediné co vidíte je oceán, horizont a obloha. 24 hodin denně trávíte na velice omezeném prostoru spolu s pár dalšími lidmi.

Loď se celý den houpe a pohybuje, ale tělo se naštěstí dokáže přizpůsobit a za pár dní to člověku přijde normální. Na lodi panuje zvláštní režim, kdy je člověk unavený z nočních hlídek a spí prostě tehdy, kdy na to má čas a náladu.

Celkově se ten pocit těžko popisuje, je to kombinace různých vjemů. Představa naprosté opuštěnosti, zářivé nebe plné hvězd a západy slunce nad oceánem, šumění vln a větru, pravidelné pohupování ve vlnách, pomalu plynoucí čas.

dve plachetnice v zapadu slunce

Zase romantika…

Lodní hantýrka

Jachtařský slovník je specifický. Pro všechno na lodi, ať už se jedná o lano nebo okno do kajuty, existuje speciální slovo. Není od věci si předem nejdůležitější názvy nastudovat nebo se je aktivně během prvních pár dnů naučit (samozřejmě v jazyce, v kterém komunikujete s kapitánem).

Na lodi je často potřeba fungovat svižně a efektivně. V krizové situaci rozhodně kapitán nemá čas vysvětlovat, co daným rozkazem myslel.

Mám to zkusit, i když jsem na moři nikdy neplul?

Nezoufejte pokud nemáte žádné zkušenosti s jachtingem, ale chtěli byste tohle dobrodružství zažít. Mnoho kapitánů je ochotno plout i s nezkušenou posádkou a vše potřebné vás naučí. Buďte vždy upřímní o svých dovednostech.

Není to nebezpečné?

Statisticky vzato není. Ale jako vše ani námořní stopování není bez rizik.

Slyšeli jsme příběhy o lidech, kteří skončili na několik dní ve vězení, protože jejich kapitán pašoval zbraně. Slyšeli jsme o potopených lodích, které v bouřích zmizely beze stopy. Slyšeli jsme o nedostatcích jídla a pitné vody na palubě. Slyšeli jsme o psychicky labilních jedincích, kteří z plavby udělali peklo.

Slyšeli jsme toho dost.

Nás to neodradilo. Ale rozhodně si snažíme vybírat zodpovědně a pokud nám intuice šeptá, že něco není v pořádku, tak jí nasloucháme. Protože pokud si vše sedne jak má, určitě se budete cítit na lodi příjemně a bezpečně.

vecere na lodi

Dobrou chuť

Desatero, jak být dobrým členem posádky

Malý souhrn na závěr:

  1. Kapitánovy rozkazy plním, jak nejlépe a nejrychleji dovedu.
  2. Pokud něčemu nerozumím, tak se zeptám, i kdyby to znamenalo v noci vzbudit kapitána.
  3. Respektuji pravidla na palubě. Jsem tu host v cizím domě.
  4. Respektuji ostatní členy posádky a jejich soukromí.
  5. Spravedlivě se podílím na společných denních povinnostech.
  6. Dbám na vlastní bezpečnost i bezpečnost ostatních.
  7. Jsem pořádný.
  8. Jsem zodpovědný, nelžu a problémy řeším včas.
  9. Dávám svoje ego stranou.
  10. Jsem součást týmu.

Nakonec všichni jsme na jedné lodi!

Článek pro vás sepsali Radim Večeřa a Káťa Večeřová

Nebojte se autory kontaktovat skrz jejich facebookovou stránku Naostro

Komentáře

Napadá tě, co můžu v článku vylepšit? Máš aktuálnější informaci? Chceš se podělit o další užitečný tip? Rád by ses na něco zeptal(a)?
Směle piš do komentářů – pomůžeš mně i budoucím čtenářům. Vlákna komentářů lze také sledovat.
Upozornění na nové komentáře
Nekomentuji, ale
2 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře