Jak na (levné) letenky, hledání ideálních leteckých spojů a na co si dát pozor

Článků o hledání nejlevnějších nebo last minute letenek je spousta. My bychom chtěli shrnout, jak postupovat, když hledáte spíše nejvhodnější spoj do vybrané destinace. A zároveň se podělíme o tipy, na co si dát pozor nebo že nejlevnější let není vždy nejlepší. 

Markét za uplynulých 9 let absolvovala přes 90 letů, většinou po Evropě, ale část i po Asii nebo do Severní Ameriky. Kuba si nevede přesné statistiky, ale má bohaté zkušenosti s lety především do Asie. V tomto článku chceme společně popsat, jak při plánování cest fungujeme my.

TIP–> Na tento článek navazuje druhý s radami, jak hledat a plánovat pozemní spoje.

TIP–> Pokud nejste zkušení „letci“, nejspíše oceníte i našeho průvodce  jak to chodí na letišti.

Air Asia Dobra Nizkonakladovka

Připoutejte se prosím, nabíráme výšku nad myanmarským Mandalay ;)

Proč se ceny letenek tolik liší

Ceny letenek mezi dvěma místy se mohou lišit i několikanásobně. Záleží na aerolince, roční době, dnu v týdnu, denní době, aktuální vytíženosti nebo třeba tom, jak zrovna řádí covid. Jednosměrná letenka z Vídně do Lisabonu s Ryanairem tak může stát 8 eur (opravdu, v lednu pár takových letů seženete) nebo i 108.

Pokud potřebujete letět v konkrétních datech například do Barcelony, nemůžete si moc vybírat a vezmete zavděk spoji, které jsou k dispozici, i za vyšší (rozumějte normální) cenu.

Ale jestli chcete někdy v brzkém létě k moři do Španělska a neřešíte přesné dny nebo lokality, rázem máte na výběr mezi nízkonákladovými lety z Prahy a Vídně minimálně do Barcelony, Valencie, Alicante a Malagy a můžete najít opravdu levný termín.

Jak tedy zjistit, kdy se kam dá letět levněji, než je “obvyklá” cena? Můžete počkat, až se na webech jako Cestestujlevne.com, Honzovy letenky nebo Cestolet objeví akční letenky do vaší vysněné destinace. Zpravidla ale slouží jen jako návnada daných aerolinek, a tak jich je málo a jsou jen na několik vybraných termínů, tudíž musíte jednat hodně rychle a být flexibilní.

Druhou možností je najít si co nejvýhodnější spojení sami. Podotýkáme, že nejvýhodnější není vždy rovno nejlevnějšímu. Navíc výše uvedené cenové akce trochu deformují očekávání mimo realistickou zónu. Ale stačí krátký průzkum a test několika různých termínů, abyste si udělali představu, za kolik se kam zhruba létá.

Připravte se na to, že ceny jednotlivých tras nebo destinací často nedávají smysl. Zatímco z Vídně do Stockholmu poletíte celkem běžně za pár stovek (jen s malinkým příručním batůžkem samozřejmě), cena zpáteční letenky do Helsinek neklesne pod 3000 Kč.

Letadlo Letenky

Low-cost má svou cenu… Zde je celkem všeříkající recenze Laudamotion, jejíž stroj vidíte na obrázku.

Jak a kde hledat letenky

Výběr nástrojů, jak při hledání letenek postupovat, se liší podle toho, zda chcete letět po Evropě nebo někam dále.

Lety po Evropě

Na evropské lety (nebo lety do blízkého okolí Evropy) je nejlepší český vyhledávač AZair. Má totiž největší flexibilitu, co se týče kombinace letišť a výběru termínů, konkrétně:

  • Můžete nakombinovat libovolná výchozí i cílová letiště, klidně i všechna letiště v dané zemi. Pokud jste z Brna, je vám v zásadě jedno, jestli letíte z Prahy, Vídně nebo Bratislavy. Skoro nastejno vyjde i přílet na milánská letiště Malpensa nebo Bergamo.
  • Zadáváte dobu, jak dlouho chcete v cílové destinaci pobýt, a časové období, ve kterém má vyhledávač letenky najít. Například že chcete letět zhruba na týden někdy během jara.
  • Můžete si vybrat, kolik přestupů zvládnete a jestli jste ochotni čekat na letišti přes noc.
  • Vybíráte si dny v týdnu, kdy chcete letět tam a zpět. Můžete si tak navolit srovnání např. jen na prodloužené víkendy.

Lety máte seřazené podle ceny, za níž je aktuálně nabízí příslušná aerolinka, a už jen vybíráte, který konkrétní spoj vám nejlépe sedí. Letenky můžete koupit přímo přes vyhledávač (a tím ho podpořit), nebo přejít na stránky letecké společnosti.

Poznámka: V poslední době se Markét párkrát setkala s tím, že na AZair nebyly aktuální ceny některých letů. Vždy si proto cenu radši ověřte přímo u aerolinky, než začnete dovolenou blíže plánovat.

Mimoevropské lety

Na mimoevropské lety se Markét nejvíce osvědčil srovnávač Skyscanner.com. Můžete vyzkoušet i Pelikána, který jej v možnostech a kvalitě vyhledávání celkem slušně dohnal. Další možnosti jsou Kiwi.com nebo Kayak, ale my jsme na nich nikdy nenašli širší a variabilnější nabídku než v prvních dvou případech.

Oceňujeme především to, že první dva vyhledávače snadno kombinují více letišť nebo tzv. multicity letenky (letíte např. z Vídně do Hanoje a zpět z Ho Či Minova Města). V případě Skyscanneru dokonce stačí zadat jen měsíc, ve kterém plánujete letět. Pelikán zas umí prohledat přilehlé dny, jestli na ně nejsou výhodnější letenky.

Klasicka Aerolinka

S Turkish Airlines se skvěle létá kamkoliv na východ.

Nákup na srovnávači letenek nebo přímo u aerolinky?

Proč někdo nakupuje rovnou ve vyhledávači, když následné pořízení letenky přímo u letecké společnost zpravidla vychází levněji a to včetně doplňkových služeb, jako jsou příplatky za zavazadlo?

Jedním z důvodů je pohodlnost… Případně můžete chtít podpořit dobrou službu. A pro někoho bude hrát roli, že v případě problémů je mu k dispozici telefonická podpora v češtině (např. Pelikán).

V době covidové však mají srovnávače v případě rušení letů problém s vracením peněz. Buď nedostanete nic, nebo v lepším případě jen kredit, který opět musíte uplatnit u nich.

Naproti tomu aerolinky se podle našich zkušeností cukají o něco méně. V roce 2020 nám zrušily 4 lety a u všech celkem rychle vrátily peníze. I když se i ony budou snažit vnutit vám primárně kredity nebo změnu termínu letu, peníze z nich dostanete.

Obezřetní buďte v případě, že nějaký přeprodejce typu Opodo, Gotogate nebo Kiwi nabízí letenku levněji než sama letecká společnost. Můžou po vás pak chtít vyšší poplatky za zavazadlo nebo doplňkové služby, případně při placení naskočí “provize za zprostředkování”.

Ve chvíli, kdy aerolinka z jakéhokoliv důvodu zruší let, měla by se o vás postarat, tj. nabídnout vám nejbližší použitelný spoj do zvolené destinace. Jenže když máte letenku koupenou přes zprostředkovatele, vše musíte vyřešit s ním. Představte si, že jste na letišti v Dillí, právě vám zrušili let a vy musíte volat kamsi na podporu, kde osoba na druhé straně linky mluví lámanou angličtinou a nechápe váš problém.

Zásadnější zádrhel ale je, že přeprodejci často mívají v obchodních podmínkách, že vám buď seženou adekvátní náhradní let, nebo vrátí peníze. A protože jednosměrný let z Dillí do Evropy na poslední chvíli bude pravděpodobně stát výrazně více než vaše původní letenka, můžou říct, že adekvátní spoj není a vracejí vám peníze. Což je hezké, ale vy pořád máte ten problém, že jste v Dillí a potřebujete se nějak dostat domů. Na vlastní pěst a výrazně dráž.

Zprostredkovatele Levnejsi Nez Aerolinky

Čas od času jsou zprostředkovatelé levnější, ale stále platí háčky uvedené výše. V tomto případě nabízí aerolinka navíc flexibilní změnu data, což se v době covidové pandemie hodí.

Jak vybírat aerolinky aneb nejlevnější není vždycky nejlepší volba

V Evropské unii je celkem jedno, s kým letíte, protože všechna letadla v EU musí splňovat přísné bezpečnostní předpisy a navíc zpravidla letíte kousek. Takže to i v tom Ryanairu 2–3 hodiny vydržíte a nemusíte mít dvakrát dražší letenku, abyste na palubě dostali zdarma džus a sušenku.

(Především) mimo EU ale už řešíte 4 zásadní věci:

  • Bezpečnost
  • Pohodlí
  • Přístup aerolinky k řešení problémů
  • Zda-li aerolinka nemívá chronická zpoždění, která vám můžou zhatit další přestup
  • Jestli při přestupu v dané zemi potřebujete vstupní nebo tranzitní víza, případně jestli vás aerolinka nechá v tranzitní zóně

Často se vyplatí radši trochu připlatit za výše uvedené “bonusy”. Kupříkladu do gruzínského Tbilisi bychom letěli raději s Turkish Airlines než s Ukraine International Airlines, které jsou pověstné tím, že ztrácejí zavazadla. Ono sice obvykle po týdnu dojde, ale vám to bude celkem k ničemu, když máte deset dní dovolené. S Turky navíc při dlouhé čekací době v Istanbulu máte v ceně letenky prohlídku města a jídlo (v roce 2022 to už bohužel neplatilo s odvoláním na covidové hospodářské následky :-/ ).

Při letech s jinak komfortním Aeroflotem zase u některých letů hrozí nutnost přesunu mezi terminály na letišti v Moskvě a tím pádem potřeba vyřídit si tranzitní víza. Přesně o cenu tranzitních víz bývají jeho letenky často levnější – a zároveň dražší o zbytečný byrokratický úkon.

Jisté nízkonákladovky jsou zase poměrně známé chronickým zpožděním – to je případ ománských Salam Air, které operují zejména na Arabském poloostrově. Při jednom vnitrostátním letu nás případná hodinka a půl navíc obvykle netankuje, ale pokud plánujeme navázat dalším letem někam ven, už to do harmonogramu může hodit nehezké vidle.

Do některých oblastí záleží, jakou zrovna trefíte cenu letenek u dvou konkurentů. Např. při rozdílu do tří stovek by Kuba do takového Kyrgyzstánu letěl raději s dražšími, ale mnohem pohodlnějšími a dobře krmícími Turkish Airlines, než s low-cost konkurentem Pegasus ze stejné země. Pokud však nízkonákladovka podstřelí cenu výrazným rozdílem a nejde zrovna o společnost z leteckého hororu, pak se ty dva obědy vyplatí přibalit do batůžku.

Před nákupem letenek se společností, kterou neznáte, není na škodu udělat si zběžný průzkum. Jednoduše zadejte do Googlu “název aerolinky + recenze / review / spolehlivost”. Nebo se zeptejte někoho znalejšího.

Je ale určitě lepší dát spíše na nějaký “centralizovaný” názor (hezká krátká shrnutí má na českém webu třeba Zaleťsi.cz), než na lidové recenze, které obzvláště v tomto sektoru jsou extra nevyvážené, nebo na uražený názor jednoho cestujícího, jemuž letuška odmítla nalít šestý panák whisky (jeden takový seděl vedle Markét při letu z Vídně do Pekingu).

Kromě zmiňovaných Turkish Airlines jsou hodně dobře hodnocené aerolinky například Qatar Airways, dubajské Fly Emirates, japonské All Nippon Airways, Singapore Airlines, případně z evropských nizozemské KLM, Austrian Airlines nebo německá Lufthansa. Překvapivě i ten ruský Aeroflot je velmi solidní společností.

Existuje několik každoročních žebříčků a kritéria v nich se mírně liší, ale ani s jedním neuděláte chybu, např. World Airline Awards, AirHelp nebo žebříček soukromého cestovního plánovače eDreams.

Pohodli V Letadle

Hlavně na dlouhých letech doceníte, jestli máte patřičné pohodlí a nebo letadlo konstruovali specialisté španělské inkvizice.

Tip z mého krámku
Mista Reklama 23

Dej na odiv, že se ti nejlépe spí pod oblohou posetou tisícem hvězd.

Kvalitní a pohodlné bavlněné tričko s motivem hor a hvězdné oblohy. Verze s mottem jak v pánském tak dámském provedení.

Prohlédnout na eshopu

Nízkonákladová vs. klasická letecká společnost

Jak už z názvu vyplývá, nízkonákladová firma se snaží ušetřit, kde se dá. V ceně letenky tak zpravidla nemáte zavazadlo (jen malinké příruční) ani žádné občerstvení na palubě. Navíc pokud přestupujete, připlatíte si za větší nebo odbavené zavazadlo u každého letu zvlášť.

Chcete vyrazit na přechod Madeiry? Let s Ryanairem z Prahy nebo Vídně s přestupem v Lisabonu může stát třeba 80 eur, ale dalších 4*30 eur si připlatíte za odbavené zavazadlo na každém letu zvlášť.

I když v dnešní době začínají příplatky za zavazadla chtít i klasické aerolinky, jsou tu rozdíly v komfortu nebo třeba rychlosti zákaznické podpory a přístupu k řešení potíží či žádostí o kompenzaci.

Dalším rozdílem jsou časy letů a typická letiště. Nízkonákladovky mnohdy operují v neatraktivních pozdních večerních nebo brzkých ranních hodinách a létají na alternativní letiště, která jsou o desítky kilometrů dál od cílového města než jeho “hlavní” letiště. Příkladem je norské Oslo Gardermoen, 50 km od centra, kam dojedete vlakem za 25 minut a 200 Kč, oproti Oslo Sandefjord (Torp), které je vzdálené 120 km, cesta trvá 1,5 hodiny a stojí dvakrát více.

Nízkonákladové aerolinky také povětšinou nenabízejí propojení letů do jedné cesty. Když letíte s klasickými Turkish Airlines z Prahy do Tbilisi s přestupem v Istanbulu, zpozdí se vám první let a nestihnete přípoj, zdarma vás přehodí na další let a ještě zpravidla dostanete občerstvení a v případě čekání přes noc vám i zajistí nocleh. U low-cost aerolinek si kupujete letenky na každý let zvlášť a pokud přípoj nestihnete, je to bráno jako “vaše chyba”.

Letistni Plocha

Ryanair je synonymem pro „směšně levné letenky“ ale také „pekelné podmínky“.

Bacha na roční a denní doby

Mnoho lidí se nechá zmlsat nabídkou low-cost letenek do Gruzie za pár stovek, ale už si nevšimnou, že takové ceny jsou výhradně zjara nebo na podzim. Protože do konce června a od konce září blokuje horské průsmyky sníh, jsou takové levné lety každému nadšenému horalovi platné jak mrtvému zimník.

Nebo víte, proč jsou v březnu letenky na Madeiru levnější než v květnu? Protože je tam období dešťů. V přímořských destinacích zase bývá mimo sezónu výrazně omezená nabídka ubytování a často jsou zavřené téměř všechny restaurace. V katolických zemích přes Velikonoce nefunguje vůbec nic a do některých muslimských zemí na Arabském poloostrově zase nechcete jet v době ramadánu.

Další věcí, kterou si ohlídejte, je čas odletu a příletu. Nejoblíbenější dobou odletu nízkonákladovek z Vídně je totiž šestá hodina ráno. Máte se v noci jak dostat na letiště? Nebo přijedete už večer a nějak to tam přetrpíte?

Ve dvaceti možná po bezesné noci zvládnete v cílové destinaci rovnou vyrazit do víru velkoměsta či hor, ale my třicetiletí se radši vyspíme. Podobně je to s návratem v 11 hodin večer. Pojede vám ještě něco domů? A jak zvládnete jít druhý den do práce?

Informace Letiste

Potemnělé letiště je sice skvělý nouzový úkryt, ale zase nic, kde byste chtěli trávit příliš mnoho nocí.

Přímý let versus přestup

U mimoevropských letů často přestupovat musíte, protože přímé spojení do vaší destinace prostě neexistuje. Dejte si pozor, ať máte na přestup dost času, na některých letištích není mezinárodní tranzit, musíte projít pasovou kontrolou ven a pak zase zpátky, tentokrát i s bezpečnostní kontrolou.

Na londýnském Stanstedu tak jednou Markét strávila ve frontě dvě hodiny tam a hodinu zpátky, tranzit v Pekingu nebo Bangkoku byl podobně dlouhý. Zároveň si ohlídejte, jestli se vám aerolinka postará o zavazadla, nebo si je musíte vyzvednout a znovu odbavit.

Sama aerolinka by vám teoreticky neměla prodat let s přestupem, který nemůžete stihnout, případně vás v tranzitu šoupnou do nějaké rychlejší fronty. Markét má skvělé zkušenosti s moskevským letištěm Vnukovo, kde si ji postupně předalo asi pět zaměstnanců a každý ji hned postavil k patřičnému okýnku, aby stihla navazující spoj. Přesto by každému doporučila, ať si v případě přestupu na větším letišti radši nechá aspoň 4 hodiny času, protože její hodina byla opravdu málo.

Letenkové vyhledávače jsou vám bohužel schopné prodat letenku s hodinovým přestupem. Nebo ještě hůř například letenku s přestupem v Londýně, kdy přiletíte na Stansted, ale dál odlétáte z Heathrow a na přestup máte 3 hodiny. Jen cesta mezi letišti přitom zabere hodinu a půl.

U nákupů přestupních letenek přes vyhledávače navíc opět hrozí to, že vám při zmeškání navazujícího spoje místo sehnání náhrady jen vrátí peníze a nechají vás na přestupním letišti. Více podobné potíže rozebírá Petr z webu Pas a pusu a doporučuje, proč byste měli mít všechny spoje “na jedné letence”. Nebo mít opravdu solidní rezervu na přestup v případě, že to není možné.

Ohlídejte si ale i to, abyste na navazující let nečekali až moc dlouho. Pokud máte 10 hodin času na letišti v Bergamu, je to skvělá příležitost prohlédnout si město, kam dojedete za 30 minut. Pro změnu 5 hodin na nízkonákladové stockholmské Skavstě nebo pařížském Bauvais stačí tak maximálně na prohlídku okolních lesů.

A naopak 19hodinové čekání znamená zaplatit si nocleh, případně strávit nepříliš pohodlnou noc na letišti. Rázem super levná přestupní letenka není až tak výhodná.

Letadla

Taky máte v případě letadel pocit, že tady někdo zásadním způsobem podvádí fyziku?

Vnitrostátní lety

V obrovských zemích typu Kanada, USA nebo Rusko dává smysl se přepravovat letadlem v rámci jednoho státu, protože po zemi byste danou trasu jeli 3 dny (nebo taky týden). Vnitrostátní přepravu zajišťují zpravidla národní aerolinky a ceny letenek bývají podobné, kolik byste zaplatili za cestu autobusem nebo vlakem.

V USA mrkněte na Delta Air nebo United Airlines, v Rusku se zase všude dopravíte s low-cost odnoží Aeroflotu Pobeda.

Dále dávají vnitrostátní lety smysl v zemích, kde je tak špatná pozemní infrastruktura, že i malý kousek pojedete spoustu hodin. Přesně z tohoto důvodu v jihovýchodní Asii operuje nízkonákladovka Air Asia, se kterou přeletíte ze severu Thajska na jih nebo z Bangkoku do myanmarského Rangúnu za pár stovek a ušetříte 10–nekonečno hodin ve vlaku či autobusu.

Markét teda nedá dopustit na asijské vlaky, ale ona je trošku extrém. Kuba proto pro jistotu dodává, že pozemní cestování v Asii by měl člověk někdy v životě zažít (a stejně se mu nevyhne), ale po pár cestách mu ta nezajímavá neekologická letadla rázem začnou připadat víc sexy.

Nepohodlne Spani Ve Vlaku

No comment…

Vážně musíte letět?

Pokud cestujete do Bangkoku a nejste Tomík, nedává pozemní doprava smysl. Ale móda levných letenek způsobila, že létáme i po Evropě málem mezi sousedními státy.

Pro Brňáky vypadá letenka za 10 eur z Vídně do Varšavy lákavě, ale uvědomte si, že napřed musíte dojet do Vídně na letiště (2 hodiny a 400 Kč), mít zhruba 2 hodiny rezervu, 1:20 letíte a pak se z letiště Modlin dostáváte hodinu do centra za 230 Kč. To jsme na 7,5 hodinách a 880 Kč, zatímco cesta vlakem trvá stejně dlouho a stojí 500 Kč. Nemluvě o výrazně větším pohodlí a nižší ekologické zátěži.

Další výhoda vlaku (nebo autobusu) je, že ceny jízdenek se na rozdíl od letenek v čase zpravidla nemění (výjimkou jsou jasně dané slevy při včasném nákupu), takže můžete jet kdykoliv, plánovat dlouho dopředu nebo se naopak rozhodnout na poslední chvíli.

TIP–> Na tento článek navazuje „přízemnější“ text plný tipů jak hledat a plánovat pozemní spoje.

TIP–> Podrobnosti o tom, jak to chodí na letišti a na co si máte kde dát pozor, najdete v našem letištním průvodci.

Autoři: Markét BartoníčkováKuba Venglář

noční vlak

Noční vlaky jsou ve velkých zemích běžnou záležitostí a svou renesanci v roce 2022 zažívají i v Evropě. Jde o skvělý způsob, jak pohodlně a efektivně překonat dlouhé vzdálenosti.

Komentáře

Napadá tě, co můžu v článku vylepšit? Máš aktuálnější informaci? Chceš se podělit o další užitečný tip? Rád by ses na něco zeptal(a)?
Směle piš do komentářů – pomůžeš mně i budoucím čtenářům. Vlákna komentářů lze také sledovat.
Upozornění na nové komentáře
Nekomentuji, ale
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře