Nejlepší (offline) mapy na cesty: Aplikace, podklady, tipy na použití

Většina turistů dnes už spoléhá na mapy v chytrém telefonu nejen ve městech ale i na horách a papírové varianty nosí v lepším případě jako nouzovou zálohu. Pojďme se podívat, které navigační aplikace vás na cestách budou provázet nejspolehlivěji, kde vzít offline podklady a jaké jsou praktické tipy pro jejich efektivní využití.

Bylo by krásné, kdyby si člověk dlouhodobě vystačil s jedinou appkou, ale v praxi na cestách využívám tři až čtyři různé mapové služby, které se doplňují podle místa a aktuální potřeby. V tomto článku vám blíže představím ty nejlepší, kterými jsou Mapy.cz (ty nejspíše znáte) a Locus Map (který možná neznáte a je to škoda). Také se podíváme na zoubek tomu, kde a jak se v nich berou mapové podklady ke stažení a ukážeme si chytré triky, o kterých jste možná nevěděli.

Pár slov věnuji i mapám od Googlu, které jsou však překvapivě – s několika málo výjimkami – pro cestovatele dost na houby.

Jako drobný bonus musím zmínit i appku Russian Topo Maps, kterou teoreticky využijete, pokud se chystáte někde jít podle starých sovětských vojenských map, jež v některých částech světa překvapivě stále představují nejpodrobnější (i když již notně zastaralý) mapový podklad. Více najdete v odkazovaném článku a zde se jí nebudu podrobněji zabývat.

Zmiňované navigace používám na systému Android. Mapy.cz a pochopitelně hegemon Google existují i v jablečné variantě pro iOS, Locus bohužel nikoliv. Mapy.cz i Locus pracují perfektně i bez připojení k internetu (po drobné přípravě), což je pro použití v terénu zásadní.

mapy v mobilu

Upozornění

V ideálním světě byste mimo civilizaci vždycky měli mít papírovou zálohu svých map (i kdyby jen vytištěné listy z online podkladů). To je mé oficiální doporučení…

Praxe je ovšem v posledních letech jiná. Asi se dá říct, že tříčlenná skupinka s funkčními a nabitými mobily na jednodenním letním výletě v Alpách nemusí být přehnaně paranoidní. Ale na druhou stranu mnohadenní přechod někde na Pamíru bych nešel bez papírové mapy v batohu, ani kdybychom měli deset mobilů. Zde by odchod elektroniky do křemíkového nebe znamenal opravdu velký průšvih.

Pokud jde člověk sám nebo ve dvou, tak by měl mít papír taky skoro vždycky. Výjimku lze udělat při trecích v Česku nebo na Slovensku, kde jsou všude značky a odkud se vždycky snadno a rychle dostanete na dosah civilizace.

Tip: I s digitální mapou se vám bude pracovat mnohem lépe, pokud budete ovládat základní principy orientace a čtení map.

Základní přehled

Podstatné vlastnosti služeb, kterým se v článku věnuji, shrnuje následující přehled:

Mapa Papirova

Nezapomeňte si ji taky přibalit…

Trocha nutné teorie: Co je OpenStreetMap.org a co znamená jeho použití v praxi

Mezi volně dostupnými digitálními mapami existuje pár zajímavých projektů s vlastními podklady na národní úrovni (v USA třeba USGS National Map). Ale drtivá většina aplikací, na které narazíte (včetně právě Mapy.cz pro zbytek světa mimo ČR), čerpá z jednoho a toho samého zdroje: úžasného projektu OpenStreetMap.org – zkráceně OSM. Proto si jej krátce probereme, abyste tušili, co očekávat.

OSM jsou zdarma přístupné, komunitně utvářené, digitální mapy, do kterých celosvětově přispívá každý měsíc několik desítek tisíc dobrovolníků, kteří přidávají detaily, nahrávají nové cesty, zpřesňují a aktualizují data, ověřují přidané změny nebo se podílejí na vývoji samotného software.

Projekt vznikl v roce 2004 a tak měl od té doby dost času “se zaplnit”. Samozřejmě nelze počítat s kompletním, dokonale správným a detailním zmapováním celého světa. Záleží na tom, jestli potřebná data do mapy už někdo přidal a také, jestli se situace od poslední aktualizace výrazně nezměnila. Ale všeobecně jsou OSM nepřekonatelným a překvapivě kvalitním zdrojem map. Velmi často v nich najdete úžasné detaily i tam, kde na jiných mapách leží jen prázdné místo.

OSM poskytují svá data zdarma vývojářům jiných webů a aplikací. Ty se následně liší podobou zpracování a vykreslení podkladů – případně přidávají vlastní vrstvy nebo vychytávky a hromadu potřebných funkcí. A o tom je ostatně tento článek. Důležité je ovšem si uvědomit, že bez OSM a obrovského množství přispěvatelů by většina současných navigačních aplikací nemohla být tím, čím je.

Právě OSM jsou v mých očích tou zásadní změnou, která umožnila efektivní využití smartphonu jako turistické navigace také v terénu mimo města. Oblasti bez topografických map vydaných oficiálními zdroji díky nim postupně přestávají terra incognita a z povahy věci se jejich kvalita stále zlepšuje.

Výhody OSM

  • Na dobrovolnický projekt překvapivá úroveň detailů i tam, kde jiné mapy neexistují nebo jsou jen kusé.
  • Stále se vylepšují, živá komunita nadšenců.
  • Díky obrovskému množství přispěvatelů je velká šance že i odlehlé horské stezky už někdo prošel a zaznačil.
  • Jsou zadarmo a s daty může pracovat prakticky kdokoliv a postavit na nich svou aplikaci.
  • Existence extrémně kvalitních služeb pracujících s daty z OSM.

Na co si dát pozor

  • Zobrazení přímo na openstreetmap.org je pro turistické účely slabé, je potřeba pracovat s jinými weby a aplikacemi.
  • Mírně paradoxní situace s ohledem na to co jsem psal výše: Pochopitelně oblíbené a hojně navštěvované oblasti budou i v OSM lépe zmapované. Méně známá místa mohou překvapit, ale taky zatím stále nemusí mít příliš detailní zpracování a budou na nich chybět důležité prvky jako místní cesty, výrazné body, vodní zdroje atp.
  • Optimističtí mapaři – čas od času se stane, že někdo někde prolezl nějakou šílenost a přidal do mapy nejen stezku, ale třeba i fiktivní “značenou trasu” bez jakékoliv další doplňující informace (třeba vysokou úroveň náročnosti). Případně lze narazit na rádoby-cyklostezku v místech, kde by se báli i kamzíci. Není to úplně běžná situace, ale stává se. Proto je potřeba skládat informace z více zdrojů.
  • Obecně jsou OSM mapy “bez záruky”. Čas od času zkrátka narazíte na nějakou podivnost nebo chybu.
Ukazka Osm mapa

Ukázka přímo ze stránek OSM

Mapy.cz – univerzální a jednoduchá navigace

Asi nejuniverzálnější mapová služba, která je suverénně jednou z nejlepších na světě a poslouží běžným turistům, každodenním uživatelům i řidičům a to v podstatě kdekoliv od města po hory. Turistická navigace včetně zahrnutí značek a cyklostezek a výborné nástroje pro plánování (zejména ve webové verzi) strčí kdejakou zahraniční konkurenci do kapsy.

Snadnost jejich použití “out of the box” prakticky bez jakéhokoliv nastavování je jejich nejsilnější stránkou a zároveň mírnou slabinou pro náročnější uživatele.

Pro Česko mají své vlastní mapové podklady, v zahraničí využívají OSM. Vykreslení map je přehledné, i když z Locusu se mně osobně čte terén o něco lépe.

Výhody (mimo jiné)

  • Jednoduchá synchronizace dat (tras, složek i bodů) v uživatelském účtu. Užitečná je zejména mezi webovou verzí, kde se složitější trasa plánuje o něco pohodlněji a mobilní aplikací.
  • Přehledné zobrazení ať už pro navigaci v terénu, orientaci ve městě nebo třeba při jízdě autem. Každodenní využití nejen na horách.
  • Univerzálnost, jednoduchost, vyladěná funkčnost, není potřeba se hrabat v nastavení.
  • Snadné stažení offline map po státech i menších regionech (v případě potřeby nezabere tolik paměti).
  • Pro ČR jde o nejlepší dostupné mapy, které mají perfektní přehled o turistických trasách, cyklostezkách a zajímavostech.
  • Při připojení k internetu nabízí i otevírací dobu podniků či obchodů nebo uzavírky turistických či cyklistických tras. Momentálně hodně pracují na přidávání uživatelských recenzí.

Nevýhody

  • Méně přehledná správa většího množství složek, tras a bodů.
  • Menší přizpůsobitelnost – daň za univerzálnost.
  • V mobilní aplikaci chybí několik užitečných funkcí, které webová verze (nebo aplikace Locusu) umí.
  • Absence pokročilejších nástrojů pro outdoorovou navigaci. Zejména mi chybí lepší práce s převýšením vůči pozici na trase.
  • S trasami delšími než několik desítek km se pracuje velmi pomalu a neobratně.
  • Neumí při „kliknutí“ prstem do mapy sdělit výšku bodu, člověk musí jezdit a hledat označení vrstevnice, které není vždycky poblíž.
Mapy Cz Vs Google

To se tak člověk chce na stopu v Thajsku rychle kouknout, kam jede… Mapy.cz vs Google Maps – české mapy vítězí na celé čáře.

Mapy.cz mají oproti mnoha ostatním aplikacím obrovskou výhodu v provázanosti s webovým rozhraním. Vše, co si naplánujete, se synchronizuje ve vašem účtu, takže po přípravě stačí zapnout mapy v mobilu a všechny vaše body a trasy se automaticky uloží offline.

Stahování offline map je jednoduché a můžete si vybrat celý stát nebo jednotlivé regiony. Offline funguje také plánování i vyhledávání bodů (které je ale při zapnutém připojení rychlejší).

Bohužel není možné do mobilní aplikace vložit vlastní záznamy tras  nebo svůj seznam bodů. Obojí lze vkládat alespoň přes počítač nebo mobilní prohlížeče, pokud zaškrtnete v nastavení zobrazení PC verze. Práce s importovaným GPX (běžně používaný soubor, s nímž pracují navigační aplikace, který obsahuje body nebo trasy) je ovšem omezená a Locus ji rozhodně umí lépe.

Co se týče přizpůsobení appky a jakýchkoliv možností rozšíření o svá data, platí se zde daň za jednoduchost. Mapy.cz fungují tak, jak jsou, a moc navíc s nimi nevykouzlíte. Jenže to pro většinu případů není potřeba.

Co by se ovšem rozhodně hodilo, tak je lepší práce s převýšením a dalšími informacemi vztaženými k určitému bodu na trase. Na webu vám jsou Mapy.cz schopné ukázat, jak daleko je to z určitého bodu k začátku či konci trasy nebo kde na grafu převýšení se nachází, ale v mobilu to neumí. Pro takovéto záležitosti je mnohem lépe vybaven Locus Map.

Suma sumárum ovšem platí, že pro běžnou turistiku do města i v přírodě, pokud si ji navíc chci naplánovat předem, jsou Mapy.cz výborná univerzální aplikace.

Pro orientaci v terénu bez předchozí přípravy podle značky atp. je však podle mě přehlednější a lepší Locus.

Pár užitečných tipů a triků

  • Potřebujete v mobilní aplikaci rychle změřit určitou vzdálenost? Použijte dva prsty zároveň – mapy vám ukáží vzdálenost mezi nimi.
  • Chybí vám v aplikaci nějaká funkce, o které víte, že ji webová verze zvládá (např. export GPX)? Použijte na mobilu prohlížeč a v nastavení zaškrtněte, že chcete stránku pro PC.
  • Při stahování offline map můžete vyhledávat podle konkrétních oblastí nebo větších měst. Nemusíte tedy projíždět celý seznam nebo stahovat celou zemi, když vám stačí kousek.
  • V nastavení můžete přehodit stažené mapy na SD kartu a šetřit tak místo v paměti telefonu.
  • Silnou stránkou jsou dostupné fotografie. Buď u jednotlivých bodů zájmu nebo třeba v podobě fotomapy (dostupná jen na webu). Skvěle se podle nich třeba zjišťuje, zda bude nějaký úsek průjezdný na kole nebo s kočárkem.
  • Lze získat nadmořskou výšku aspoň pro aktuální pozici. Stačí kliknout na modrý puntík, který vám na mapě říká, kde jste.
  • Když zrovna nelze využít automatické trasování, protože si třeba cestu klikáte podle pěšinek viditelných jen na satelitních mapách, použijte na webu nástroj „měření vzdálenosti“. Postupně si tak můžete vyklikat solidní cestu a následně si ji uložit v profilu i jako GPX.
  • Při stopování v exotických zemích s jiným písmem si vyscreenujte název destinace, který Mapy.cz ukazují v našem i originálním přepisu. Řidičům pak snadno můžete rychle ukázat zvětšený název města, kterému by ve vašem podání jinak nerozuměli.
  • Mobilní aplikace neumí např. z messengeru nebo SMS přímo otevřít vlastní vygenerovaný odkaz (vede vždycky na web, což je v mobilním prohlížeči trochu nekomfortní). Dá se to obejít tak, že odkaz ke sdílení zkopírujete a vložíte ho přímo v mapácké aplikaci do vyhledávacího pole.
stopari s ceskou vlajkou pred autem

Mapy.cz se díky oboujazyčnému zobrazování názvů skvělé hodí na stopu pro rychlou orientaci.

Tip z mého krámku
Mista Reklama 23

Chraň se před sluncem pohodlnou kšiltovkou s horalskou výšivkou.

Tahle kšiltovka něco vydrží a je ideální na sport a náročné aktivity v přírodě.

Prohlédnout na eshopu

Locus Map – nejpropracovanější navigace na hory a do terénu

I tato služba má své pevné kořeny v Česku. Locus nabízí především přehršel pokročilých funkcí pro všechny možné outdoorové nadšence a je to takový hodně vymakaný švýcarský nožík navigačních aplikací. A co neumí v základu, na to má plugin a nebo nějakou spřátelenou appku.

Osobně jej používám nejraději tam, kde není má navigace tak jednoduchá, že by jenom stačilo sledovat značku. Pro pohyb ve větší divočině nabízí propracovanější funkcionalitu, zobrazení mnoha užitečných informací a při troše snahy o něco plastičtější a přehlednější zobrazení terénu.

Poznámka na okraj: V současnosti existují dvě verze – novější Locus Map 4 a starší Locus Map 3 Classic. Nová varianta už na rozdíl od staršího brášky funguje na bázi předplatného. Původní „classic“ je stále aktualizován, nicméně osobně jsem přešel na čtyřku, neboť očekávám, že z principu dostane více péče a funkcí.

Výhody

  • Příjemná a přehledná správa většího množství složek, bodů a tras. Cením si možnosti různých ikonek pro jednotlivé body, volby jak se mi má trasa zobrazit v mapě nebo třeba přidávání poznámek.
  • Variabilita aplikace, hromada pokročilých funkcí a nastavení.
  • Dobrá přehlednost map (ovšem do značné míry závisí na zvoleném vykreslovacím tématu a mapovém podkladu). Pro orientaci pomocí vrstevnic a čtení terénu mi přijde příjemnější než libovolná konkurence.
  • Velký výběr zdrojů map na bázi OSM i jiných. Možnost nahrát prakticky jakoukoliv vlastní mapu v podporovaném formátu.
  • Skvělá průběžná práce s vytvořenou trasou, spousta užitečných informací na dosah prstu – např. vzdálenosti nebo zbývající převýšení.
  • Ukazuje data ze senzorů, kompas nebo třeba šipku s navigací ke konkrétnímu bodu.
  • Online plánovací nástroj (a stejně tak ten vestavěný v appce) umí kombinovat různé způsoby trasování a to včetně „vzdušné čáry“. Dokážete tak v jedné trase spojit i štreky, kde je třeba v mapě chyba a některé cesty nejsou kompletně propojené.

Nevýhody

  • Pro začátečníka až příliš mnoho funkcí, je potřeba se zorientovat.
  • Pro synchronizaci dat v účtu, plnohodnotné využití propojení webového plánovače s mobilem a několik dalších opravdu užitečných funkcí je nutné mít předplatné. Ovšem pro běžné použití aplikace je verze zdarma dostačující a přenos dat zvládnete pomocí exportu a importu GPX souborů. Předplatné navíc není nijak drahé a osobně za dobrou práci rád pustím chlup.

Někoho může odradit, že je potřeba se Locusem trochu zacvičit a na začátku si pohrát s nastavením. Nemyslím si, že by práce s nim byla komplikovaná – naopak jeho možnosti jsou přehledné, logické a pouze extrémně obsáhlé. Ne že by se nedal použít tak, jak je po instalaci, ale při troše snahy z něj pro sebe dostanete mnohem více.

Druhou nevýhodou může být pro některé, že Locus od roku 2021 změnil obchodní model. Sice nabízí dobře použitelnou variantu zdarma, ale k těm opravdu lákavým funkcím se dostanete až při zaplacení členství alespoň ve variantě „silver“.

Méně přímočaré je také dostat do Locusu offline mapy – resp. jako u všeho ostatního v této aplikaci máte spoustu různých možností. Kromě několika variant online map nabízí Locus obchod, kde si můžete koupit offline díla jak od nejrůznějších kartografických vydavatelství tak přímo jejich LoMapy (které jsou zdarma v rámci nejvyšší verze předplatného).

Ty nejsou úplně špatné, ale sám mnohem raději používám Open Andro Maps, které jsou zdarma, a jejich rendertheme (vykreslovací model – info najdete na webu) Elevate. OAM nabízí veškerý komfort stahování po státech nebo logických oblastních balíčcích a na jedno kliknutí se rovnou naimportují do Locusu. Více informací najdete na jejich webu.

Locus Map Screenshot

Ukázka z aplikace Locus Map

Locus má i svůj webový plánovací nástroj, který průběžně vylepšuje. Jeho intenzivnějšímu využití u mně osobně brání skutečnost, že Mapy.cz přece jen mají plánování intuitivnější a Locus chce za synchronizaci dat z něj více peněz (předplatné „gold“). Takže je mi celkem jedno, z čeho si budu exportovat GPX a raději ušetřím.

Čímž se dostáváme k naprosto zásadní vlastnosti Locusu a tou je možnost importovat si vlastní GPX (nebo jiné podobné formáty) přímo do mobilní aplikace. To se hodí kromě přenosu plánované cesty také když chcete využít data ze stránek jako je Wikiloc.

Tip–> Wikiloc je další zajímavý komunitní projekt, kde uživatelé nahrávají své zaznamenané trasy (pěší, cyklistické, koňmo …). I když je potřeba prokousat se trochou balastu, můžete tam objevit perly v podobně neznačených a neznámých treků, které byste jinak jen těžko hledali. Více v článku o plánování horských přechodů.

Na locusáckých mapách je taky skvělé, že umí snadno a rychle zobrazit hromadu užitečných informací – třeba aktuální výšku či data z dalších senzorů – které oceníte při vysokohorských výstupech. Jako bonus lze přímo z aplikace vypnout/zapnout gps nebo zobrazit kompas.

Za mě osobně je Locus ideální na jakoukoliv náročnější turistiku, do hor a zejména pokud nemám předem naplánovanou trasu po nějaké značce atp. 

Tipy a triky

  • Pro offline plánování je potřeba mít buď předplatné nebo si stáhněte aplikaci BRouter a jeho routovací data, čímž do Locusu dostanete možnost offline trasování zadarmo (nutno přepnout v nastavení).
  • Postahujte si výšková data, abyste s nimi mohli náležitě pracovat. Tuto možnost vám nabízí Locus buď pomocí malé ikonky v mapě, když narazíte na místo bez těchto dat, nebo je můžete stahovat pro celé státy zadarmo z obchodu (možnost najdete pod stažením mapy).
  • Předplatné si lze „vydržovat“ jen na měsíce, kdy ho reálně potřebujete. Silver stojí 35 Kč měsíčně… (ne, nemám s nimi žádnou spolupráci, jen mám coby náročnější uživatel tuhle appku fakt rád).
  • Na Locusu zbožňuju, co vše mi ukáže při kliknutí do trasy – třeba, kde zrovna jsem na výškovém profilu cesty, vzdálenost od začátku a k cíli nebo stejné info o zvládnutém/chybějícím převýšení. Jako první uvidíte výškový profil, který lze rozkliknout na podrobnější nebo pomocí dolní ikonky s „íčkem“ přepnout na další várku informací.
  • Pro zobrazení trasy si lze zapnout „kilometrovníky“. Takže se vám v rozumných intervalech (podle zoomu) ukazují značky s informací, jaká vzdálenost na trase v daném bodě je. Fakt užitečný hack, protože tak nemusíte pořád zjišťovat vzdálenosti zvlášť a vidíte je „okometricky“.
  • Lze si přizpůsobit nabídku akcí, které se vám ukazují na dolním panelu v mapě nebo na boku při kliknutí.
  • Pročtěte si nápovědu pro práci s Locusem – fakt doporučuji, protože vás naučí mnohá další “kouzla“.
rozcestnik v horach

Kam teďka?

Google Maps – v praxi mizerné mapy, které se neobejdou bez internetu, ale své využití mají

Nebudu nosit dříví do lesa, mapy od internetového giganta zná asi každý. Ne každý si ovšem je vědom jejich limitů nebo několika dobrých silných stránek.

Výhody

  • Asi nejširší databáze spojení – zejména pro MHD v různých cizích městech, kde nemají idos.
  • Je na nich drtivá většina podniků, obchodů a dalších podstatných míst.
  • Recenze na všechno možné včetně atrakcí, společností nabízejících různé kurzy atp. Samozřejmě je někdy otázkou jejich autentičnost…

Nevýhody

  • Naprosto tragické zobrazení map, které se defacto nehodí ani pro lepší navigaci městem.
  • Zcela chybějící vrstevnice a další potřebné prvky pro navigaci v terénu.
  • OSM mají reálně na moha místech světa více dat.
  • Prakticky nepoužitelné offline.
  • Uživatelsky často ne zrovna přívětivé ovládání.

Kdysi mi trvalo zhruba měsíc, než jsem pochopil, že s mapami od googlu na své dlouhodobé cestě moc nepochodím. Oproti OSM má Google méně podrobných informací o oblastech mimo západní civilizovaný svět. Navíc i když se holedbají, že jejich mapy je možné stáhnout do mobilu, v praxi je dost oblastí omezených a zprovoznit v offline režimu nelze (Thajsko, Čína, střední Asie…).

I když je možné tento problém zčásti obejít „nacachovaním“ – tedy dočasným načtením map, které se uchovají i po odpojení internetu, tak se nejedná o moc spolehlivý způsob.

Pro navigaci v terénu jsou Google mapy naprosto na houby i když máte data. Ve většině přírodních oblastí totiž chybí jakékoliv podklady, kromě hlavních cest. Popravdě řečeno žasnu nad tím, jak moc mizerné a málo přehledné je i zobrazení map ve městech.

V takovém případě je nasnadě otázka, zda vůbec existuje důvod někdy tuto mapovou aplikaci zapnout. Jsou hned tři, ačkoliv ani jeden se neobejde bez připojení.

Zaprvé mají Google Maps překvapivě dobré plánování dopravy. Třeba v Bangkoku můžete o přehledu autobusových linek jenom snít, ale google mapy umí při plánování cesty hromadnou dopravou vzít v potaz i tyto linky a z 90% mi průjezdy napříč městem nabídly zcela správně. Vyhledávání hromadné dopravy mi dobře posloužilo i při přejezdech po Norsku. Online předpřipravenou cestu si naštěstí můžete uložit i pro pozdější použití.

Druhou chvílí, kdy přecházím k internetovému gigantovi, je prvotní plánování a přehled o nějaké nové zemi. Na Google Mapách je totiž k nalezení kdejaký obskurní národní park, který jinde uveden není. Navíc si k němu v případě, že jste online na počítači, můžete hned nechat zobrazit fotky a zvážit, jestli vám stojí za návštěvu.

Třetím důvodem k zapnutí googlovských map je potřeba najít informace o nějakém podniku nebo obchodu v zahraničí: recenze, otevírací doba atp. Ne vždy je výsledek stoprocentní (podnik už nemusí existovat), ale to není většinou chyba map.

Tipy a triky

  • Na webu často při plánování koukám na fotky z oblasti. Abyste se k nim dostali, je potřeba zavřít postranní panel s informacemi o vyhledaném místě a pak si  vpravo dole rozkliknout šipečky vedle panáčka pro Street View. Vyjede vám pruh s fotkami a po nájezdu na fotku se ukáže, odkud je.
  • Mobilní aplikace neumí pro konkrétní místo jen tak vykopírovat souřadnice, což je problém, pokud si ho potřebujete přenést do jiné appky. U daných bodů často nabízí jen adresu, podle které je ale na jiných mapách často nejde najít. Abyste se dostali k GPS koordinátům, je potřeba co nejvíce zazoomovat a kliknout si někam do cesty (mimo zástavu) u cílového podniku. Tahle finta donutí Google nevydat adresu ale souřadnice, které si snadno vložíte kamkoliv jinam.
mapy na mobilu s androidem ovládání

„Prosím zadejte cíl cesty…”

Proč se vyplatí kombinovat různé aplikace

Mít v mobilu hned několikery mapy může znít jako přehnané, ale když člověk ví, kdy které zapnout, tak se skvěle doplňují neb každá má jiné silné stránky. Kromě toho využívám i webové verze zmíněných služeb, protože na velkém monitoru se vše přece jen plánuje lépe.

Při plánování cesty obvykle vše chystám na PC s velkým monitorem na Mapy.cz (plus koukám do dalších zdrojů nebo na obrázky na googlu) a následně, pokud je to potřeba, si body i trasy exportuji a přenesu do Locusu. Pokud to nestihnu doma, dá se přenos snadno dohnat i na mobilu. Výjimkou je, pokud pracuji s cizím GPX, které se o něco lépe zpracovává a upravuje v online planneru Locusu.

V terénu pak nejčastěji využívám Locus, ve městech nebo na cestách Mapy.cz a při hledání restaurací nebo obchodů Google Maps.

Outdoorová navigace s chytrým telefonem v praxi

Pro co nejlepší orientaci v terénu doporučuji si osvojit pár základních návyků.

Naučte se číst a používat mapu jako takovou. Pokud se v ní nevyznáte, aplikace vám nepomůže. GPS a mobilní aplikace jsou skvělé technologie, které vám možná velmi přesně poví, kde se právě nacházíte, ovšem ne vždycky umí poradit, jak se odtamaď dostat.

Pokud nechápete většinu základních navigačních konceptů, budete zmatení i pokud vám bude pomáhat elektronika.  Schopnost základní orientace, čtení mapy, terénu a určitý typ uvažování, který je pro nalezení ideální trasy nutný – to vše lze získat cvikem.

Nezapomeňte si včas udělat domácí přípravu v podobě stažení offline mapových dat, která se do mobilu sama nepřikouzlí :) Někdy může jejich stahování docela trvat, tak nedoporučuji to nechávat na poslední chvíli.

Před výletem se ujistěte, že opravdu všichni mají ve svém mobilu příslušnou aplikaci, stažené offline mapy a vaše trasy. Automaticky tak máte zálohy pro případ problémů s mobilem. Divili byste se, pro kolik lidí a výprav tohle není samozřejmostí.

Při pěší tůře se vykašlete na natáčení mapy, podle vašeho směru, jak je to běžné u autonavigací, a raději si nechte fixní zobrazení severu nahoře. Pro mě osobně je neustálá rotace mapy strašně matoucí a pro jakékoliv rozumné plánování postupu nevhodná. Většina aplikací však umí směr pohledu podle kompasu nebo vektoru pohybu zobrazit v podobě natočení šipky označující vaší polohu. To je už docela užitečná vlastnost, která neruší a naopak pomůže při volbě správné odbočky.

Aby vám mobil nedosloužil dříve, než je nutné, nepodceňujte vnější vlivy. Jestli nevlastníte voděodolný outdoorový přístroj, tak i lehké promoknutí kapsy, kde jej schováváte, může být poslední kapkou, po které přestane fungovat displej nebo cokoliv jiného (vlastní zkušenost). Než jsem si pořídil stroj s IP68, začal jsem raději telefon nosit v sáčku.

Pokud ji nemáte, kupte si rozumně velkou SD kartu. Mapy si můžete stahovat na ní a tím pádem nebudou zabírat místo v interní paměti telefonu.

Nedůvěřujte slepě všemu, co je zaneseno ve volně dostupných mapách. Pokud máte o cestě pochybnosti, kam a jak moc bezpečným terénem vede, raději se vraťte nebo hledejte alternativy.

Pro co nejdelší výdrž baterky můžete udělat následující:

  • Mobil přepínejte do režimu letadlo. V horách síť není a i kdyby byla, tak trocha odpojení vám duševně prospěje.
  • Kromě letadla má dost telefonů i tzv. úsporný režim. Ten také pomůže. Jen pozor na to, abyste si důležité aplikace, jako je třeba budík, přidali na whitelist appek, které takový režim nebude ignorovat a nechá je fungovat.
  • Pomůže také vypnutí automatického otáčení displeje.
  • GPS zapínejte jen když je potřeba. Pro rychlé ověření směru atp. není nutné vyhledávat satelity, ale stačí kouknout na mapu.
  • Naučte se orientovat bez ustavičného koukání do mobilu. Často i ve městě stačí znát jen přibližný směr a navigaci zapnout až pro detailní dohledávání.
  • V zimě je potřeba telefon nenechat promrznout, což jinak razantně zkracuje životnost baterky.
  • V horách zkuste používat telefon opravdu jen na navigaci. Na čas existují hodinky, na focení foťák a nebo kamarád s foťákem. (Ano, stále překvapivé množství turistu nepřišlo na to, že ve skupince pěti lidí nemusí tu samou věc fotit úplně všichni, ale že obrázky lze po výletu sdílet.)
  • Vždycky mějte powerbanku. Nabíjejte z ní telefon jen na 85%, protože nad tuto hranici už je dobíjení méně efektivní.

Tak šťastnou cestu…

Napadá vás cokoliv, co byste do článku doplnili? Změnila se nějak zásadně situace a já to nepostřehl? Napište mi to v komentářích a rád text aktualizuji.

Děkuji Jiřímu Kuchtovi za připomínky k části o Locusu, na jejichž základě jsem v dřívější verzi článku doplnil projekt Open Andro Maps.

zena pred velkou mapou

Tomuhle se říká offline mapa :)

Komentáře

Napadá tě, co můžu v článku vylepšit? Máš aktuálnější informaci? Chceš se podělit o další užitečný tip? Rád by ses na něco zeptal(a)?
Směle piš do komentářů – pomůžeš mně i budoucím čtenářům. Vlákna komentářů lze také sledovat.
Upozornění na nové komentáře
Nekomentuji, ale
36 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře